Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Search er placeret som en central enhed, der arbejder for alle WPP’s mediabureauer på nordisk plan.

2008 blev et helt forrygende år for GroupM’s search aktiviteter i Norden. Omsætningen voksede med 361 pct. til ca. 120 mio. kr. og lige nu sidder der 26 mennesker og arbejder på området.

Men forventningerne står på fortsat vækst – uagtet den generelle krisestemning – og selvom der er ansættelsesstop i WPP gruppen, så er man faktisk i gang med at ansætte nogle flere folk.

Trecifrede vækstrater forventer man dog ikke at kunne leve op til igen, men under alle omstændigheder er spørgsmålet, om succesen kvalificerer GroupM til titlen som Nordens største search-bureau.

Henrik Abraham, der har titel af Nordic Digital Development Director har undersøgt det, men tør dog ikke udtrykke det anderledes end med et berømt Carlsberg-slogan: “probaly the…..”

“Jeg har kigget på de umiddelbare konkurrenter, og her er vi størst. Men det er et marked, hvor vi kommer op mod andre konkurrenter end dem, vi normalt måler os op mod – som f.eks. Guava og Deducta – og det er ikke alle steder til at gennemskue, hvor store search-aktiviteter, de har”, siger Henrik Abraham.

GroupM har foreløbig organiseret search-aktiviteterne i en central enhed, der servicerer WPP’s fire mediabureauer: Mediacom, Mediaedge:cia, Mindshare og Maxus.

“Det gør vi fordi det er vigtigt at skabe et miljø, hvor man kan sparre med hinanden. Det ville man ikke opnå, hvis der sad 1 eller 2 rundt omkring. Men vi har folk, der er dedikeret til hver enkelt bureau, og hvis området udvikler sig godt, kan det selvfølgelig føre til, at search flyttes ud til de enkelte bureauer. Skulle det ske, så har vores arbejde været en succes”, siger Henrik Abraham.

Der sidder 8 i Danmark, 9 i Sverige, 7 i Norge og 2 i Finland.

Omsætningen fordeler sig på køb af search på en lang række portaler – selvfølgelig heriblandt Google – samt i konsulentydelser i forhold til at indrette web-sites, så de kommer godt igennem, når forbrugerne søger på diverse søgeportaler. Henrik Abraham taler om det betalte og det organiske marked, og han tror, at disse to områder generelt vil vækste henholdsvis 30 og 50 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club