GroupM åbner digitalt bureau

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

GroupM i Danmark står sammen med tidl. dansk chef i GroupM-regi bag nyt digitalt B2B-bureau. Også en tidl. WPP-ejet bureau i Frankrig med en dansker i spidsen er medstifter.

GroupM lancerer et nyt digitalt bureau. Det blev offentliggjort af nordisk CEO Jonas Hemmingsen på den første dag på GroupMs konference, NExtM, der afholdes i København.

Det nye bureau med navnet Accountbase, får fra start to kontorer – et i København og et i Cannes i Frankrig, med en håndfuld medarbejdere på hvert kontor.

Bag bureauet står udover GroupM, Peter Juul Ottesen, der indtil sidste sommer var direktør for m/SIX (tidl. Mediabroker, red.), og som trådte et skridt til siden for – udover at fortsat at arbejde med enkelte kunder og projekter for m/SIX – at fokusere på forretningsudvikling.

Den tredje medstifter er danskeren Thomas Hübner, der ejer det tidligere WPP-bureau, Celcius AccountBase, der ligger i Sydfrankrig.

Rammer de rigtige virksomheder
Bag navnet Accountbase afspejles kerneydelsen; account based marketing (ABM). Det sker ud fra mantraet ”Don’t count the companies you reach – reach the companies that count”.

“GroupM i Norden er meget langt fremme med at eksekvere programmatic marketing inden for B2C. Det blev senest bekræftet i I-COM awards i sidste uge, hvor vi som gruppe vandt flere priser. Nu tager vi skridtet videre og overfører denne ekspertice til B2B-markedet. Vi kan se, at account based marketing er en af de hurtigst voksende discipliner inden for B2B lige nu,” siger Jonas Hemmingsen.

Account Based Marketing handler basalt om at fokusere salgs- og marketingressourcer på færre virksomheder og samtidig de rigtige,, siger Peter Juul Ottesen:

”I AccountBase skal vi ramme meget præcist på de udvalgte virksomheder, og hver enkelt virksomhed bliver så at sige sin egen lille kampagne. Det løber snildt op i hundredvis. I modsætning til B2C drejer ABM sig om yderst få og yderst målrettede påvirkninger.”

Han fortsætter:

”Den ABM, vi tilbyder, er en forfinet udgave af marketingautomation og programmatic. Vi ser vores primære konkurrenter i tech-platforme. Her har vi som gruppe en mangeårig buying-erfaring, adtech-kendskab, og helt basalt er vi vant til at arbejde med eksponeringer og kunne plukke de rette og relevante modtagere.”