GroupM melder sig ud af KreaKom

Peter Engholm,
journalist

Selv om der ikke bliver smækket med døren, når GroupM forlader KreaKom til fordel for DI, så er farvellet opsigtsvækkende og en forlængelse af branche-glidningen.

GroupM, der bl.a. består af mediabureauerne Wavemaker, Mediacom, m/SIX og Mindshare, melder sig ud af Dansk Erhverv. Det betyder dermed også et farvel til brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation.

GroupM melder sig i stedet ind i DI Rådgiverne og Dansk Industri. CEO i GroupM, Jonas Hemmingsen, indleder sit farvel med ros til den forladte:

”Kreativitet og Kommunikation, og tidligere DRRB, har igennem en lang årrække været et stærkt fundament for danske mediabureauer og har løst en lang række fundamentale opgaver fælles for bureauerne. Branchens unikke sikkerheds- og garantifonde er blevet til i regi af Kreativitet & Kommunikation og ligeledes er bl.a. retningslinjer for mediamålinger og guidelines for pitches og valg af mediabureau-auditører.”

Jonas Hemmingsen

Udmeldelsen er imidlertid uundgåelig:

”I dag er vi i GroupM mere end en mediabureaugruppe – vores forretning er så mangfoldig og udvikler sig hurtigt i andre retninger, at vi har søgt en brancheforening med et bredere fundament,” siger Jonas Hemmingsen og understreger sit stærke partnerskab med både KreaKoms ledelse og øvrige bestyrelse. GroupM vil således forsat ”støtte op om de etiske retningslinjer og de ordnede forhold, som sikkerheds- og garantifondene skaber.”

GroupM’s farvel er på flere plan opsigtsvækkende. KreaKom har under Tina Aurvig-Huggenbergers solide ledelse haft en lang periode med fremgang. Dette er det første større tilbageslag. Samtidig understreger GroupM med sit valg af DI Rådgiverne en branche-glidning, hvor man netop ser sig selv som rådgivere og ikke som bureauer knyttet til (traditionelle) media.

Formanden for Kreativitet & Kommunikation takker Jonas Hemmingsen for en stor indsats:

”Vi ønsker GroupM held og lykke fremover og sender samtidig Jonas Hemmingsen en stor tak. Han har sat et stort aftryk på Kreativitet og Kommunikation gennem sine mange år som næstformand for foreningen,” siger Jens Peter Jensen, der til daglig af CEO i Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive.