Grundfos praler uden brug af ord

FiG

Corporate-film kan være forkætrede, fordi de let bliver en ukreativ aflevering af afsenderstyrede budskaber. Grundfos har forsøgt sig med en anderledes form.

Grundfos er kendt for sine traditionelle cirkulationspumper, men håndterer også en lang række mere specialiserede funktioner bredt i industrien.

Det vil man gerne gøre mere kendt, og så har man et oplæg til en corporate film for Grundfos Industrial Solutions.

Men selskabet vil gerne søge at gå en anderledes vej i kommunikationen.

“Vi havde en klar ide om at skabe en smuk film uden brug af voice-over og helt fri for fakta. Den skulle vise, hvad Grundfos kan og gør – show it, don’t tell it har været vores dogme. Filmen skal give seeren en ægte oplevelse, noget som en corporate film ofte misser at gøre,” siger Jack Jackson, communications specialist hos Grundfos og fortsætter:

“Mange virksomhedsfilm er overbebyrdede med information, eller også ender de som rene glansbilleder. Vi ville lave noget anderledes; vi ville udfordre genren.”

Grundfos har fået hjælp af M2 film samt instruktøren Mathias Deichman, og det er der kommet en film ud af med titlen “A day” – ingen voice over og med musikken fra Peer Gynt.

“Der er stor forskel på at instruere noget, der skal være en filmisk oplevelse i forhold til en filmet udgave af en powerpoint. Mange corporate film kommer ikke videre end det papir, de er startet på – de er og bliver en talestrøm støttet af levende billeder. For os som filmfolk var det skønt at kunne fokusere på fortællingen frem for faktuelle informationer. Grundfos ville jo faktisk lave en rigtig film,” siger Mathias Deichmann.

”A Day” er skabt i samarbejde med Grundfos-kunder i Danmark, Dubai, Indien, Sverige og Taiwan.