Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Omsætningen faldt med 6 pct. i første halvår, mens bruttoresultatet faldt med 32 pct. Underskud på 37,3 mio. kr., og den adm. dir. svarer på kritiske kommentarer på Brueaubiz.

Guava kom ud af første regnskabshalvår (1. juli til 31. december) med et omsætningsfald på ca. 6 pct. til 124 mio. kr. Bruttoavancen opgøres ikke, men bruttoresultatet viste et fald på 32 pct. til 33,2 mio. kr..

Resultat før sat blev et minus på 37,3 mio. kr. mod et overskud i samme periode 2007 på 13,9 mio. kr.

Kun dele af Guava er at sammenligne med et bureau, og derfor mener adm. dir. Brian Mertz Petersen ikke, at det er rimeligt alene at sammenligne selskabets økonomiske udvikling på bureau-præmisser.

Derfor lægger han også vægt på omsætning, mens bureauer normalt bliver bedømt alene på bruttoavance.

Brian Mertz Petersen siger, at netop Guava Communication (selskabets bureaudel) havde store problemer i sidste halvdel af sidste år, hvor denne del af selskabet sluttede med en omsætning på 19 mio. kr.

“Vi har haft nogle problemer, der har kostet mange penge. Communication er et af dem, men der er taget hånd om det, og her i starten af året har budgetterne holdt. Alle omkostningerne i den forbindelse er indeholdt i halvårsregnskabet, og vi fastholder derfor forventningerne til resultatet for hele året”, siger Brian Mertz Petersen.

Da Bureaubiz for nylig skrev om, at Guava-aktien havde nået et nyt lavpunkt, udløste artiklen flere kommentarer fra tidligere medarbejdere, der skrev meget kritisk om ledelsen og Brian Mertz Petersen. Til det siger han:

“Det er ikke en popularitetskonkurrence at være leder, fordi man ind imellem skal træffe nogle hårde beslutninger. Det har vi gjort i Guava, det har kostet nogle afskedigelser, og det kan selvfølgelig medføre, at nogen bliver sure. Men de har ikke den fulde indsigt – det har vi i ledelsen, og det er grundlaget for beslutningerne”, siger Brian Mertz Petersen og tilføjer, at hvis man gerne vil have klappene på skulderen, når det går godt, så må man også tage klapsene, når det går skidt.

Kommentarer

  1. Hvis man kender lidt til guavas historie, og ved hvordan selskabet udviklede sig fra at være meget få, dedikerede partnere, til at en børsnoteret mastodont indenfor sit område (digital marketing), så synes jeg man burde skamme sig over den barnlige, uberettigede og jantelovs agtige kritik. Der er blevet skabt utroligt mange arbejdspladser og leveret en utrolig flot vækst, på meget få år, som mange af de nu afskedigede partnere og medarbejdere aldrig selv ville kunne præstere. For så dygtige og visionære er de ikke. Nu går ingene ned ad bakke i en periode, og man har travlt med at pege fingre, men når det går op igen, så vil munden lukkes på disse afdankede småspillere.

  2. Til ‘Trods’ og Brian.
    Jeg blev ikke fyret, jeg gik selv (=flygtede).
    Og selvom menigmand ikke har den fulde indsigt, skal man ikke være medlem af Mensa for at afkode stemning/holdning/arbejdsglæde blandt medarbejderne. Desuden ‘synger fuglene’ også internt på et bureau…. Jeg er måske en småspiller, men afdanket vil jeg ikke kalde mig selv.

    PS. Jeg tror ikke på janteloven, jeg tror på gode og rentable forretningsmodeller ;o)

  3. Er det ikke temmelig tynd journalistisk at spørge manden, som hele scenarioet om dårlig ledelse omhandler?

    Manden har jo udviklet sig til en mand med psykopat lignende træk, og naturligvis benægter han, at det er ham selv, der er omdrejningspunktet for bl.a. den manglende succes ved implementering af opkøbte virksomheder. Især mandens forståelse for forskelle i virksomhedskulturer og det at skabe en fælles ånd og ny virksomhedskultur må være enhver forskers ønske scenario på det modsatte af succes.

    Manden har jo virkelig formået at destruere flere virksomheder og slukke gnisten i flere inspirerende personer fra de opkøbte virksomheder.

    Ikke alle er blevet fyret – vi er også en del, der selv har sagt op og forladt stedet. Det er toppen af arrogance, der bliver udvist fra ledelsen, når det påstås at folk er sure pga. selskabets afskedigelser. Manden er jo en af vor tids største lystløgnere og leder af et luftkastel.

  4. Måske ledelsen i stedet burde begynde at fokusere på dem selv, og begynde at motivere medarbejderne i stedet for at behandle dem som robotter. Måske ledelsen skulle begynde at fokusere på, at kunderne får en optimal løsning i stedet for, at det blot handler om at sælge kunden et eller andet produkt, som på kort sigt giver penge i kassen. Dette vil måske også begynde at give cash flow fra driftsaktiviteten i stedet for at selskabet hele tiden skal finde penge fra alle mulige investorer – senest i Frankrig. En virksomheds økonomiske fundament må være at få pengestrømme primært fra driften og ikke blive finansieret ved kapitalindskud. Ledelsen skulle måske begynde at fokusere på medarbejderne og respektere dem, så kan det være, at det genererer indtjening på længere sigt.

    Måske Bureaubiz burde begynde kigge dette selskab efter i sømmene evt. hyre noget økonomisk bistand til gennemgang af børsmeddelelser og de foretagne nedjusteringer samt selskabets forklaringer på disse nedjusteringer. Måske Bureaubiz generelt skulle overveje pålideligheden af informationer fra dette selskabs ledelse.

  5. Det er mig til forundring at man kan komme med så skarp kritik men stadig være for meget tøs til at turde sætte navn på. Man kan ikke tage noget seriøst, hvis folkene der udtaler det ikke engaang tør stå ved det.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club