Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Jacob Nyborg solgte oprindeligt Cph Group til børsnoterede Notabene. Nu køber han de reelle bureau-aktiviteter ud af koncernen. Men samarbejdet fortsætter.

Det startede stort og flot for halvandet år siden. I store annoncer lanceredes Guava som et nyt stort dansk bureau med fokus på online markedsføring.

Udgangspunktet var børsnoterede Notabene, og Guava var bygget gennem en række opkøb, så virksomheden rummede en bred pallette af aktiviteter lige fra strategiske kompetencer (Cph Group) til kampagneeksekvering (Cubizz) og en række search og affiliate aktiviteter.

Guava stod pludselig frem som Danmarks nye storbureau, der for 2008 placerede sig på Top 5 i Bureaubiz’ analyse over 106 danske bureauer.

Men virksomheden har haft store problemer. Aktien er raslet ned og der har været både nedjusteringer og fyringer.

Specielt de mere traditionelle bureauaktiviteter (primært Cph og Cubizz) samlet i Guava Communications har haft det svært, og nu køber Cph Group stifter, Jacob Nyborg, så aktiviteterne ud af koncernen.

Han tager 12 medarbejdere med sig, men understreger, at de ikke repræsenterer alle de medarbejdere, han har været chef for.

“Jeg har ledet det, der hedder Amaliegade-forretningen i Guava, hvor medarbejdertallet gennem den senere tid har været konstant med tendens til lidt vækst. D.v.s. omkring 30-35 medarbejdere. De medarbejdere, jeg tager med mig, er dem, der relaterer sig til den forretning, jeg køber ud”, siger Jacob Nyborg og fortsætter:

“Der er ikke tale om at vende tilbage til Cph Group eller Cubizz. Den rejse, vi har været på, har lært mig, at der er et potentiale for udvikling og implementering af digitale strategier, fordi mange virksomheder slet ikke får tilstrækkeligt udbytte af de digitale muligheder, og det er, hvad vi skal beskæftige os med.

Jacob Nyborg siger videre, at han glæder sig rigtig meget til at vende tilbage til at have fuldt fokus på kunder og løsninger.

Med denne handel kan man sige, at strategien om det altfavnende bureau er faldet på gulvet. Børsnoterede Guava vil være strømlinet på “klassisk online marketing – salg, services og analyse af online aktiviteter”.

I øvrigt en forretningsmodel der passer bedre til den stadigt tættere alliance med franske Netbooster, som på nuværende tidspunkt ejer lidt mere end 29 pct. af Guava. Ved 33 pct. skal der afgives købstilbud på hele virksomheden, og spørgsmålet er, om frasalget af Guava Communications varsler, at det snart sker.

Det understreges desuden, at Guava og Guava Communications vil opretholde et tæt samarbejde.

Men hvad så med navnet på Jacob Nyborg’s nye virksomhed?

“Vi starter som Guava Communications”, er det kortfattede svar.

Parterne offentliggør ingen detaljer om aftalen – ud over, at Guava har overtaget Jacob Nyborg’s aktier i selskabet. Han ejede 45 pct. af Cph Group som blev købt for Guava-aktier til en værdi på ca. 23 mio. kr. Kursen er dog raslet ned, så aktierne i dag har tabt mere end 90 pct. af værdien.

Kommentarer

  1. Brian Mertz er en platugle, der aldrig har været i stand til at skabe reel forretning. Talentet ligger i at skabe større og større luftkasteller og stå af lige før gassen går af ballonen. Nu er der ikke længere nogen at stå af til og gassen fiser ud!

  2. Brian Mertz og den “hæderlige” bestyrelsesformand forsøger vel at få kursen, så langt ned som mulig efter ønske fra den franske partner. Herefter afregnes de vel af den franske partner efter den sædvanlige model, hvor honorar går uden om Guava og direkte til Brian (og måske også uden om SKAT).

  3. Hvad med de 9 mio.kr. i earn out jf. medd. nr 108:

    “Guava A/S’ bestyrelse har godkendt en kapitalforhøjelse på nominelt kr. 189.877,30 svarende til 1.898.773 stk. aktier til kurs 4,89 som resultat af afregning af earn-out i forlængelse af købet af Cubizz Communication A/S (nu navneændret til Guava Communication A/S).”

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club