Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Coke Zero vandt guld som en af de mest effektive europæiske kampagner. I Danmark blev den ikke engang nomineret til effekt-pris.

8 siders dokumentation er, hvad det kræver at deltage i den europæiske effektpris, Effie. Kravene er større til den danske Advertising Effectiveness Award (AEA). Her skal der typisk afleveres 25 siders dokumentation.

Om det er årsagen til, at Coke Zero ikke klarede sig lige så godt i Danmark som i Effie, skal være usagt. Det er dog et faktum, at kampagnen ikke blev nomineret til AEA, der uddeles i næste uge, mens den vandt guld i Effie for nylig.

Grey Københavns adm. dir. Peter Ferslew, undrer sig til Børsen i dag og konstaterer, at de nominerede kampanger må være virkelig gode, mens jury-formand, H. C. Madsen, blot konstaterer, at ingen af jury-medlemmerne havde kampagnen på Top 10. Børsen fortæller desuden, at Coca-Cola selv betragter det som selskabets mest effektive kampagne i de sidste 25 år.

Der er dog tale om en betydelig grad af kannibalisering. Som Bureaubiz fortalte i maj, så kommer 80 pct. af Coke Zeros markedsandel fra Coke Light.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club