Af Peter Engholm 25@mail.dk

Saatchi gjorde fornemt comeback ved Creative Circle Award. Bureauets kreative indsats for Alternativet udløste dobbelt-guld.

Der var fredag aften i Vega i København et strejf af eventyr, da juryen ved Creative Circle Award uddelte priser. 2 guld og 2 sølv til et bureau, der har været ved at lukke og slukke herhjemme.

Det har ikke været muntert at følge Saatchi & Saatchi i Danmark i dette årti; medarbejdere, kreativitet og kroner sivede løbende ud.

I sidste uge beskrev kreativ direktør Regner Lotz på Bureaubiz vejen fra bunden – hvor man en kort overgang i efteråret 2014 var 3 personer på 1300 kvm på den eksklusive Esplanaden i København.

En af redningskransene for det nødlidende bureau skulle komme fra uventet kant; et parti, der på daværende tidspunkt ikke var opstillingsberettiget, og som politiske eksperter kaldte et amatørprojekt og ’ikke noget, man stemmer på’.

Saatchi gik kreativt og alternativt til værks – med afsæt i partiets rødder og et græsrodsagtigt lille budget.


Polfoto: Jens Dresling.

Miniplakater blev hængt under de traditionelle valgplakater med teksten ”… der er også Alternativet”.

”Det er sgu da godt tænkt og superrelevant, at de kan sætte den under andre plakater. Også fordi de netop har den rolle, at de er alternativet – til hvem som helst,” lød de anerkendende ord fra Frederik Preisler fra Mensch under valgkampen.

Juryformand ved CCA, Janne Østergaard, kaldte Alternativets kampagne for ’en god case for effekten af kreativ kommunikation’, og jurymedlemmerne kvitterede med hele 2 guld – i hhv. Outdoor og Posters, POS & Ambient.

En kunde, der har været med på hele Saatchis rutsjetur, er Toyota, og også denne indsats blev belønnet ved CCA: 2 sølv – i hhv. Radio for A SIRIous Safety Message og i håndværkskategorien Cinematography for Take Me For Granted.

Dobbelt-guldet og dobbelt-sølvet placerer Saatchi som det næstmest vindende bureau i CCA 2016 – kun overgået af Robert/Boisen.

Det er første gang i mere end en håndfuld år, at Saatchi i Danmark gør noget reelt væsen af sig ved en prisuddeling.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club