Guld til Hello Monday ved kreativt EM

Peter Engholm
25@mail.dk

Eurobest gav 1 guld og 2 sølv til Google-eksperimentet Spell Up, Også Robert/Boisen, UncleGrey og McCann fik awards med hjem fra Helsinki.

5 danske bureauer var shortlistet ved Eurobest i Helsinki, der er lillesøster til den årlige kreativitets-festival i Cannes, og 4 af dem blev yderligere belønnet ved onsdag aftens award-show.

Mest fremtrædende var Hello Monday, der i samarbejde med Google Creative Lab i London blev belønnet med både guld og sølv i Interactive-kategorien for Google-eksperimentet Spell Up. Dertil kommer en sølv til bureauerne og casen i Mobile.

Edutainment-casen, der i øvrigt vandt dobbelt-guld ved Lovie Awards i forrige måned, er bogstaveligt talt et ord-spil, der sigter på at forbedre spillerens engelsk ved at udtale sig igennem spillet – både bogstaver og ord – og ved bl.a. at løse ordgåder. Se en præsentation nederst.

Både Robert/Boisen & Like-minded og Uncle Grey havde begge 6 shortlister, og begge fik awards med hjem. Robert/Boisen hentede 3 bronze – i hhv. PR, Branded Content & Entertainment og Promo & Activation – for Spies-casen Do It For Denmark, mens Uncle Grey fik 2 bronze – i hhv. Design og Interactive – for Stylepit-casen Fashion For All Kind.

McCann fik vekslet 2 shortlister til 1 sølv – i Media-kategorien – for Ikea-casen Showroom At Home, mens Saatchi & Saatchi – med Coca-Cola og Slurp! – som eneste shortlistede danske bureau ikke fik nogen Eurobest-award.

Sidste år vandt Jack & Jones-kampagnen Made From Cool – med Christopher Walken og af &Co og Bacon – Grand Prix i Film. I år gik denne pris til The Epic Split fra Volvo Trucks.

Lego var involveret i Grand Prix’en i Media – med Warner Bros som annoncør for Lego The Movie. Kampagnen med titlen The World’s First All Lego Ad Break, som PHD London står bag, bestod i en Lego’isering af tre kendte tv-spots fra andre brands.