Guld til UncleGrey i Cannes

Peter Engholm
25@mail.dk

Samt to sølvløver i Cyber, der også gav bronze til Robert/Boisen. Verdens bedste cyber deles mellem Nike og det svenske turistkontor – for hver sin enestående præstation.

Guldløver ved reklame-VM i Cannes er en sjældenhed for danske bureauer. Sidste gang ligger fire år tilbage (Saatchi & Saatchi i Radio for Sprite), men onsdag aften var det tid igen:

Guld til UncleGrey og The Liberation for Only i Cyber Lions. Flankeret – ikke at forglemme – af to sølvløver for samme indsats.

UncleGrey havde fået en forrygende start på Cannes i form af 10 nomineringer – men en mindre forrygende opfølgning, da et stigende antal ikke blev vekslet til løver.

Men hvis Lars Samuelsen, digital director i UncleGrey, var ved at blive nervøs, så var det i al fald ikke lettelse, snarere boblende stolthed, der prægede aftenens vinder:

“At stå på den store scene i Cannes og modtage en guldløve – dét vil man gerne opleve bare én gang i sin karriere. Og når man kigger på de øvrige guldvindere, så bliver man ikke blot glad, men også ydmyg,” siger Lars Samuelsen.

Only-løsningen er en interaktiv video, der ikke nøjes med at vise spilleren en del Only-tøj. Man kan eksempelvis stjæle bukser – og deltage i en lodtrækning om rent faktisk at vinde bukserne i virkeligheden.

Lars Samuelsen deler på UncleGreys vegne guld-æren med to svenske produktionsselskaber; North Kingdom (digital) og Camp David (film).

Bureaubiz bad juryformanden i Cyber Lions, Iain Tait, executive creative director, Google Creative Lab, USA, om at give guldløven nogle ord med på vejen. Og han fremhæver især håndværket:

“Only er outstandingly beautiful, og juryen så den som et udtryk for det næste trin, vi bevæger os op på. Den er sømløs på enhver måde – lyden er fantastisk, og hver eneste frame er amazing. Og dertil et fint eksempel på at drive e-commerce.”

Onsdagen sluttede også opmuntrende for Robert/Boisen & Like-minded – ligeledes i Cyber. The Generous Store for Anthon Berg havde allerede høstet flere short-liste placeringer men onsdag aften blev det så til en bronzeløve.

Cyber-juryen uddelte i alt 9 guld og 2 Grand Prix – 1 til Nike+ Fuelband og 1 til VisitSweden og Swedish Institue for Curators of Sweden.

Sidstnævnte først – hvor en officiel kommunikationskanal, nationens Twitterkonto, overlades til borgerne – på skift, en uge ad gangen.

Og Nike+ Fuelband, der på genial vis måler din daglige aktivitet – og opmuntrer dig.

“Den svenske løsning er folkets stemme – enkelt, smart og modigt. Og Nikes løsning gør data relevante for folk,” siger Iain Tait.

Nike er gået fra at inspirere folk til at gøre dem i stand til at udnytte ting. Og juryen er gået væk fra at være på “oh my god – så du dén film?!”-koret.

“Vi vil gerne belønne skiftet – from storytelling to behaving. Her er løsninger, der kan ændre folks liv, og som får folk til at føle sig anderledes. Og vi hylder annoncører med transparante løsninger,” siger Iain Tait.



Få tweets fra Cannes på #Cannesbiz og kommentèr gerne

Følg Bureaubiz på Twitter