Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Opdateret: Peter Wibroes ikoniske etiket til Guld Tuborg bliver udskiftet med en dame, der bærer en øl i stedet for en serveringsbakke. En række meningsdannere og bl.a. Kvinfo har været inde over den nye etikette.

(Opdateret med bidragsydere og organisationer)

Siden 1995 har ‘Den Gyldne Dame’ prydet etiketten på Tuborgs ikoniske pilsner, Guld Tuborg, der blev lanceret 100 år forinden i 1895. Det er Peter Wibroe, medstifter af Wibroe, Duckert & Partners, der står bag det ikoniske design, men nu har Tuborg valgt at relancere etiketten med “et nyt og mere moderne look.

Det er sket efter, at Tuborg i samarbejde med Holm Kommunikation har rådført sig med ”flere meningsdannere med ekspertise i kønsopfattelser og ligestilling samt organisationer som fx Dansk Kvindesamfund, Kvinfo, Karen Bro, Nikita Klæstrup og Ida Rud.”

Det er engelske Food Robot, som har designet kvinden på etiketten med en øl i hånden i stedet for som tidligere en serveringsbakke.

“Vi har gentænkt designet og efter nøje overvejelse fjernet serveringsbakken og i stedet givet hende en øl i hånden. Det har vi gjort, fordi vi ønsker at illustrere en moderne kvinde, der er med til festen på sine egne præmisser,” siger Michelle Lægdsgaard Larsen, brand manager hos Tuborg.

Hun fortsætter:

“Det har været helt afgørende for os at tale med eksperter på området, som har gjort os klogere på de generelle tendenser samt på Gulddamens position i samtiden set med fagbriller. Derudover har vi afholdt en række forbrugertests, som helt konkret har haft en indflydelse på, hvordan det nye design ser ud.”

Det nye design kommer samtidig med en ny variant
Tuborg lancerer sammen med den nye etiket en ny smagsvariant under navnet Guld Tuborg Passionsfrugt, som skal henvende sig til ”dem, der elsker en frisk smag med sødme og lav bitterhed,” som der står i pressemeddelelsen. Produktet med den nye etikette er kommet på hylderne i denne uge.

Tuborg-piger
I 1930’erne introducerede Tuborg de såkaldte ’Tuborg-piger’, som i første omgang skulle appellere til datidens kvinder – og altså ikke mændene. I 1950’erne gjorde den fynske model Annette Strøyberg for alvor Tuborgs Guldpige berømt, både på reklamer og som papfigur opstillet i butikker over hele verden.

I folkemunde blev øllen døbt ‘Den Gyldne Dame’, og i forbindelse med Guld Tuborgs 100-års jubilæum i 1995 var det nærliggende, at hun kom på etiketten.

Den hidtidige etikette designet af Peter Wibroe i 1995

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club