Gus Hansen som bølgebryder for niche-tv

Peter Engholm
25@mail.dk

Web-tv, der reelt er i tv-kvalitet, og en niche, der trods alt kan ses med det menneskelige øje. Teknikken samt stjernelyset fra pokerspilleren kan være gennembruddet for mediet, mener IUM.

Boksning til at lancere en pokerspiller? Bred start på niche-tv?

Ikke desto mindre fungerede weekendens kändisboksning i KB Hallen i København som kickoff for Gus Hansens site og tv-kanal, www.gushansentv.com – der igen skal bane vejen for nye tiltag fra web-tv udvikleren, Tadaah.

“I 10 år har vi talt om de digitale muligheder på tv – klik på fodboldspillerens støvle under kampen og se pris og købs-sted – men det er ikke fremtids-elementet, der er interessant, men derimod de muligheder, som er her allerede nu. Med pier-to-pier har vi nu web-tv i tv-kvalitet, og med den store launch af Gus-tv bliver det tydeligt, hvad niche-tv er i forhold til traditionelt flow-tv: Passioneret tv til passionerede brugere,” siger Sune Bang, der både er adm. direktør i Kommunikationsbureauet København og bestyrelsesmedlem i Tadaah.

Det bliver stadig billigere at optage og lettere at udsende web-tv, og Tadaah satser eksempelvis på niche-sportsgrene og har således bidraget med applikationen til både skak-OL og Global Dance TV med bl.a. squaredance.

“Content-owners leverer varen – og annoncørerne kan ramme præcist med deres budskaber, og brugerne får annoncer, der er relevante for dem,” siger Sune Bang.

Også denne mulighed er der ganske vist blevet talt om længe, men noget tyder på, at mediabureauerne og deres kunder er parat til at give det en chance – og i den forbindelse får Gus Hansen et venligt nik med på vejen.¨

“Tiden er typisk den største hurdle, når det drejer sig om nye medier – tiden til at forklare kunderne om dem. Men netop Gus Hansen-eventen havde mange kunder hørt om forinden, og det åbnede nogle døre og gav den bedst tænkelige start – frem for at præsentere en idé, som ingen har hørt om før,” siger Christian Strand, der er interactive director i IUM.

Mediabureauet skal kende annoncepotentialet i de forskellige medier, også de nye – også de små.

Men har mange mediabureauer ikke brændt fingrene på nye medier som Second Life …

“Nej, vi fik erfaringer. Firstmover-effekten kan ligefrem være negativ for medie-ejerne, men ikke for vores kunder, som typisk får annoncerne billigt. Det er “no cure, no pay”, hvilket er det fantastiske ved online. Samtidig giver Gus Hansen niche-tv den bedst tænkelige start – det er en bred indholdskanal, og net-pokerspillere er blandt de mest disponerede for at kaste sig over web-tv. Der havde næppe været den samme hype, hvis det havde været en bridge-event. Selv om bridgespillere i øvrigt kan være en rigtig interessant målgruppe,” siger Christian Strand.