Da Nikolaj Buchardt i slutningen af 2014 trådte til som ny adm. dir. for Burson Marsteller lå der to dårlige år forud.
2014 kunne han ikke nå at gøre meget ved og det rummede en halvering af bruttoavancen i forhold til 2012.
Men det skal åbenbart gøre ondt før det kan blive godt. Situationen på bureauet krævede, at man startede helt forfra – og det kan aflæses i regnskabet for 2015, der er alt andet end kønt: yderligere en halvering af bruttoavancen og et underskud på næsten 6 mio. kr.
“Resultatet er naturligvis utilfredsstillende. Men det er også forventet og derfor ingen overraskelse, da bureauet har gennemgået en turnaround, hvor vi har lagt ny strategi, etableret ny kundebase og ansat de seniorkompetencer, jeg mener er nødvendige for at skabe en stærk position på markedet,” siger Nikolaj Buchardt og fortsætter:
“Det koster noget at vende bøtten i vejret, men vi ser nu resultaterne i form af de rigtige kunder og opgaver på et højt strategisk niveau.”
Han er således fortrøstningsfuld.
“1. kvartal har vist at vi er på vej i den rigtige retning og vi har opbakning til den plan, vi arbejder efter,” siger Nikolaj Buchardt.
Markant rekruttering
Dette kunne han reelt understrege for et par måneder siden, da han kunne lokke den tidligere Communique-direktør og partner, Michael Buksti til at forlade et job, han ellers var tiltrådt 3 måneder tidligere, fordi han var fristet af den plan, som Nikolaj Buchardt arbejder efter.
“Vi ønsker at være et bureau, der kan levere rådgivning på et højt niveau, og det kræver, at vi er domineret af senior-kompetencer. Det er vi nu, og det virker – vi rammer de rigtige kunder,” siger Nikolaj Buchardt.
Han er klar over, at det er en proces, der tager tid, så han forventer ikke stor vækst i år. Men bundlinjen skal klart forbedres.
“Sådan foregår en turn around. Først etablerer man fundamentet, så kommer man i balance og så vækster man,” siger Nikolaj Buchardt.
Han kan endvidere fortælle, at bureauet også står foran at flytte sammen med TSE Consulting, som er et konsulentfirma indenfor sport, der blev købt af Burson-Marsteller for et par måneder siden.
“Desuden har vi netop introduceret PPR, som er et søsterbureau med en profil på digital/social media og på consumerkommunikation. PPR starter op i Norge, som en fællesnordisk løsning men vil også rent fysisk være tilgængelig her i København indenfor det kommende år,” siger Nikolaj Buchardt.
Nøgletal for Burson Marsteller
- Bruttoavance 4,871 mio. kr. -51,6 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 541.222 kr. -35,5 pct.
- Lønandel 141,7 (83,3)
- Resultat af primær drift -5,834 mio. kr.