Af Peter Engholm 25@mail.dk

Listen over Danmarks mest vindende kreative møder kritik fra dialog- og designfolk: Det er gammeldags at vurdere kreativitet og effekt hver for sig – og er design og digital virkelig så unge i award-sammenhæng?

Creative Circle holdt jurydag i fredags forud for CC Awards i slutningen af denne måned – en jury, der i reklamekategorien er sammensat ud fra listen over Danmarks mest vindende kreative. En noget kontroversiel liste, viser det sig.

Listen er formet ud fra, hvordan de kreative har klaret sig ved 5 internationale og 2 danske awards – True Award og CC Awards.

Men hvad DM Dagen og DIA?, lød en kommentar på Bureaubiz, burde de ikke være med for at listen komplet?

Nej, forklarede David Asmussen, bestyrelsesmedlem i Creative Circle – DM Dagen fokuserer til dels på effekt, og digital er endnu for ung i pris-sammenhæng, at man ikke sammensætte en jury ud fra det.

Dét fik han på puklen for i fire kommentarer på Bureaubiz.

Per Djervig-Chamby kaldte det “et fortidslevn fra den tid, hvor kreativitet og effekt blev vurderet hver for sig”. Jan Køhler mente, at DM disciplinen “de sidste fem år er blevet voldsomt redefineret”, Lene Rohde erindrede, at David Asmussen selv havde leveret kreativitet i de direkte medier, og Paul Clements er sikker på, at man godt kan sammensætte en jury af digitalt-kreative ud fra pris-meritter.

“Jeg understregede, at “Creative Circles formål er at inspirere og motivere og på den måde hæve standarden inden for de “kreative commercielle komunikationsformer”. Vi skal altså inspirere kreative inden for branchen og er ikke sat i verden for at diskutere effektivitet – det lader vi andre awardshows om, det klarer de fint.” På trods af ordlyden er det tilsyneladende nødvendigt at tydeliggøre, at vi har stor respekt for både DM Dagen og for Advertising effektiveness award. Det er seriøse konkurrencer inden for deres område, og på deres premis,” siger David Asmussen.

Han tilføjer om DM Dagen:

“Den rummer kategorier, som vi slet ikke har – hvilket ikke skal opfattes negativt. Men listen med Top 50 advertising folk bruges alene til at finde dommere til reklamekategorierne,og derfor er der ikke DM folk på den liste,” siger David Asmussen.

Han skynder sig at understrege, at med hensyn til digital og design så er det Creative Circles egne digital og design-kategorier, der er unge.

“Disse kategorier kom først med sidste år, og de kan endnu ikke bruges til at finde meritter ud fra i vores eget system. Skulle vi finde danske dommerne ud fra internationale priser alene, ville juryen savne bredde. Efter som CCA favner bredt over en lang række digitale og design-kategorier, så skal det også afspejles i valget af dommere – og den bredde kan vi ikke finde ud fra meritter endnu. Men DIA kan på sigt godt benyttes – til at sammensætte den digitale jury. Det er absolut ambitionen, at alle dommerne skal vælges ud fra meritter, så snart det er muligt,” siger David Asmussen.

Kommentarer

  1. Tja, David Asmussen sidder i sit elfenbenstårn og kigger NED. Per, Lene & jeg er alle blandt de priviligerede, der er kåret som Årest Tekstforfatter på DM Dagen. Det blev vi næppe (alene) på den effekt vi skabte. Men vi (og her tager jeg gidsler) er allesammen stolte af, at vi ikke blev kåret på en stileøvelse alene. Det vi har lavet har haft effekt.
    Det samme gælder Årets Art Director, som også er en titel man kan erhverve sig på DM Dagen.

  2. Creative Circles begrænsninger ift. juryudvælgelse – og til dels kategoribredde -, kan tænkes at hvile på den praktiske foranstaltning, at man prækvalificerer Top 50 kreative. Top 50 må borge for kvalitet. Men ikke nødvendigvis bredde. For Top 50 bygger på antallet af meritter indenfor overvejende traditionelle kreative discipliner i et begrænset udvalg af priskonkurrencer. Hvis Creative Circle som faglig konkurrence skal definere kvaliteten i DM og Digital, er man nødt til at revidere listen over de discipliner og konkurrencer, som lægger til grund for Top 50.
    Men jeg ved fra mine mange år i CC’s bestyrelse, at det er lettere sagt end gjort. Selvom de færreste måske egentlig har bemærket det, så har Creative Circle de seneste år gjort et stort arbejde for at redefinere sig selv og det tidligere Guldkorn. Som jeg ser det, må Creative Circle ta’ det som et kompliment, at der rent faktisk er kreative fra “de effektive” discipliner, som efterlyser større bredde i CCA’s kategorier.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club