Hærværk mod kampagne for Pride

Peter Engholm
25@mail.dk

Adshels for Pridefestivalen – fra Clear Channel, lavet af Sylvester Hvid & Co – blev flået ned flere steder. Og genopsætningen blev mødt med tilråb.

Støtten til Pride er vigtigere end nogensinde før. Det var temaet i en pressemeddelelse fra Clear Channel, der bakker Copenhagen Pride op med en digital OOH-kampagne. 

Nødvendigheden af støtte blev understreget, da en supplerende, unbranded Pride-kampagne, lavet af Sylvester Hvid & Co, blev udsat for flere hærværk.

Martin Munk Christensen, digital strategist & client director fra Sylvester Hvid & Co., var ude at filme videomateriale til en casefilm. Han kunne konstatere, at flere adshels var hærget og siger:

”Først troede vi, at nogen havde stjålet dem, fordi de synes, de var flotte, men det viste sig hurtigt, at det var hærværk. Pladerne på disse adshels sidder rigtig godt fast, så der har måske været brugt værktøj for at få dem af. Og pladerne var bagefter kastet væk.”

Teamet gik i gang med at reparere og få ordnet de berørte adshels: 

”Mens vi genopsatte, kørte en bil forbi, og der blev råbt ”Fags!” ud af vinduet, mens de gassede op,” siger Martin Munk Christensen. 

Fokus på stigende intolerance

Hos Copenhagen Pride siger sekretariatschef Steve Taylor:

“Mens nogle medier er besat af omkostningerne af Pride festivalen, så ser vi her virkeligheden: At LGBTI+ personer og deres repræsentation er under angreb. Her burde fokus ligge. Intolerancen er stigende, også her i Danmark, og det er derfor, Pride er vigtig.”

Clear Channel har i flere år været donor til Copenhagen Pride, og Karsten Rask Mikkelsen, country manager, Clear Channel, siger:

”Dette understreger betydningen af, at vi som massemedie bakker op om Pride – og viser, hvorfor deres indsats ikke skal tages for givet. Vi er en stor del af byrummet, og vores platform har en reel påvirkning på dem, der eksponeres; det ansvar tager vi alvorligt. Derfor støtter vi projekter, der bl.a. bidrager til at styrke fællesskaber. Alle har ret til frit at kunne være den, man er, i det offentlige rum.”

”Det værste ville være rainbow hushing”

Sylvester Hvid & Co. har i år doneret deres tid til kreativ udvikling af en outdoor-aktivering i sparring med Copenhagen Pride. Neela Menik, kreativ direktør på bureauet, har udviklet konceptet sammen med senior kreativ, Mette Nørsø, for at understrege ”Copenhagen Prides og LGBTQIA+ fællesskabets normbrydende og stolte værdier”. Neela Menik siger:

”Der er meget fokus på, at brands bare skifter farverne i logo’et og dermed rainbow-washer. Men dette hærværk viser det reelle behov for, at brands støtter – frem for ikke at gøre noget. Det værste ville være rainbow hushing, hvor virksomhederne enten trækker deres støtte eller bliver for varsomme med at kommunikere deres støtte til LGBTQIA+ fællesskabet.”

På trods af hærværket er kreativerne sat op igen.

”Nu holder vi øje med udviklingen, og overvejer hvad vi kan gøre i forhold til den kreative udvikling af næste års Pride-kampagne, og hvordan vi kan hjælpe LGBTQIA+ fællesskabet” siger Neela Menik, idet Sylvester Hvid & Co. og Copenhagen Pride undersøger mulighederne for samarbejde ved Pride 2024 og Winterpride 2025 – også sammen med Clear Channel.

Den officielle temakampagne for Copenhagen Pride, Come Together, er udviklet af Accenture Song som en donation.

Eksempler på adshels fra den aktuelle kampagne. Billederne er taget før hærværket.