Af Peter Engholm 25@mail.dk

To unge kreative følger nu Simon Wooller. Dermed er nr. 4, 3 og 1 på listen over Danmarks mest vindende kreative ikke længere hos Saatchi, men Halbye Kaag.

Saatchi & Saatchi er på mange måder et bureau i fremgang – 2009 giver ifølge adm. direktør Thomas Falck det bedste resultat i 10 år, og bureauet kom ind i toppen, som nr. 4, da annoncørerne for nylig vurderede de danske reklamebureauer i den årlige image-analyse fra MyResearch og Bureaubiz.

Men Saatchi har de seneste par måneder også været et bureau under angreb – og det er let at navngive den offensive part: Halbye Kaag JWT.

I december sagde Simon Wooller farvel til Saatchi & Saatchi efter 10 år, heraf de seneste 7 som kreativ direktør. Han skulle afløse Carsten Kaag som kreativ direktør hos Halbye Kaag JWT, hvor Kaag fortsætter som arbejdende bestyrelsesmedlem.

At skifte en kreativ direktør var til at leve med, men nu har den kreative direktør taget to af de markante unge kreative sig; Rasmus Petersen og Lasse Hinke. På den seneste liste over Danmarks mest vindende kreative topper Wooller, mens Petersen og Hinke er hhv. nr. 3 og 4. Trekløveret har bl.a. vundet en guldløve i radio i Cannes forrige sommer.

Er du i gang med at støvsuge Saatchi?

“På ingen måde. Det er en ren forretningsmæssig beslutning. Vi er i gang med at opbygge et stærkt hold, og i Lasse og Rasmus har vi to personer, der kan få en flyvende start,” siger Simon Wooller.

Det vil man vel også kunne sige om andre erfarne kreative – hvad kan de to i særlig grad?

“Integrede kampagner i stor stil. Det er en regulær færdighed – og én, som langt fra alle kreative besidder,” siger Simon Wooller.

På den kreative side er Carsten Kaag som nævnt trådt et skridt til siden, mens kreativ direktør Flemming Holm er taget til kødbyen for at fyre op under nykomlingen Recommended Cph. Til at supplere David Asmussen som kreativ direktør er der udover Simon Wooller også kommet Christian Nielsen fra Umwelt.

“Frontlinjen består af Christian, David og mig. Men hele afdelingen skal være stærk, så vi kan tilbyde vores kunder mere – og bevare en konkurrencemæssig fordel. Vi opruster, mens andre bureauer holder igen med ansættelserne. Og selv om Lasse Hinke og Rasmus Pedsersen hurtigt kan træde ind i bureauet, når de begynder den 1. marts, så kan det godt tage tid at få en hel afdeling op i fart. Derfor begynder vi nu, hvor optimismen er ved at brede sig i markedet, og tingene igen begynder at glide lidt lettere,” siger Simon Wooller.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club