Til foråret får en række Carlsberg-flasker nyt look – hhv. et sort denim-look med et håndtegnet portræt af én ægte storbyrotte i stedet for en etiket og en stribe klassiske og velkendte computerknapper som ‘delete’, ‘esc’ og ”ingen lyd”.
Bag etiketterne står modebrandet Han Kjøbenhavn, der sidste år vandt både Cannes-løver og True Award, og WulffMorgenthaler.
Samarbejdet med Han Kjøbenhavn og WulffMorgenthaler er en del af et nyt kreativt koncept fra Carlsberg, hvor en række udvalgte modefolk, kunstnere og musikere får lov til at lave deres helt eget bud på en Carlsberg-etiket.
Carlsbergs flasker får i en kort periode nyt udseende, og allerede nu kan det afsløres, at der kommer seks forskellige design. Specialudgaven af Carlsberg-øllen hedder ”Stand Out ”, forklarer Carlsbergs brand manager, Rasmus Bendtsen:
”Han Kjøbenhavn er altid originale, altid 100% god stil og mærkets DNA er skævt. Carlsberg hylder originalitet, mod og stolthed, som tør stritte ud. Power og passion, som gør en forskel for os alle sammen. Derfor har vi inviteret Han Kjøbenhavn og andre til at illustrere deres egen ølflaske,” siger brand manager Rasmus Bendtsen, Carlsberg.
Hos Han Kjøbenhavn sætter Jannik Wikkelsø Davidsen pris på, at Carlsberg er et kvalitetsprodukt og et internationalt respekteret brand:
”Vi er altid meget forsigtige med, hvilke samarbejder vi deltager i. Men vi har selv gode minder og historier knyttet til stunder med Carlsberg, så vi faldt for, at vi pludselig kunne få lov til at designe én af de flasker, som vi selv har stået med i hånden så mange gange,” siger han og fortsætter:
”Hele detailhandlen skriger i stærke farver for at råbe forbrugerne op. Den simple, æstetiske tilgang er en del af vores DNA. Derfor er flasken med en håndtegnet illustration på en simpel baggrund i stedet for vi råber ”Han Kjøbenhavn” ind i hovedet på folk, som andre varer gør,” siger Jannik Wikkelsø Davidsen fra Han Kjøbenhavn.
De klassiske computerknapper delete, esc, mute fra WullfMorgenthaler er ”knapper du ville ønske virkede i virkeligheden”.
“Wulffmorgenthaler er stolte af vores designede Carlsberg flaske! At være valgt foran så store navne som Picasso, Gud, Hello Kitty og Stig Tøfting, er en kæmpe ære. Vi forventer at en to-tre fans vil opkøbe flaskerne og sælge dem med stor gevinst, når vi er døde og borte, formentligt vil disse fremsynede fans tjene flere penge end vi nogensinde har gjort. Vi kan mærke vi allerede er bitre på dem, grådig r……..!,” siger den satiriske duo i kor.