”Han ville ikke få ti-års nålen på bureauet”

Peter Engholm
25@mail.dk

Kim Jong Andersen kender on- og offline lige godt, og cv’et tæller markante bureauer som Grey Aarhus, Propaganda og Kunde. Han har ikke været længe hvert sted, og det er der flere forklaringer på.

At Kim Jong Andersen skifter fra Creuna til DDB, er en nyhed – og den er både blevet noteret og kommenteret af Bureaubiz’ læsere.

Men lidt kækt sagt er det ikke den store nyhed, at Kim Jong Andersen skifter job. I Bureaubiz snart tre-årige levetid er det hans tredje bureau: Hello Group i to år frem til oktober 2009, dernæst Creuna og nu DDB, som direktør for integration og digital udvikling.

Og hvis vi tager hele forløbet med, så ser det sådan ud: Account manager i Grey Aarhus (nu Uncle), planner på Propaganda (nu bl.a. Mensch), planner på Republica, kontaktdirektør i Euro RSCG, sektionsdirektør hos Kunde & Co, partner og kontaktdirektør i Hello Group og direktør for Strategy & Concept hos Creuna.

“Jeg var klar over, at Kim ikke ville få ti-års nålen hos os. Vi har hos Creuna fået udnyttet hans evner som entreprenør og developer, og nu står organisationen med en ledelse og en struktur, hvor Kim så tænker: Hvor ligger den næste udfordring? På halvandet år fik han bygget en strategisk-kreativ afdeling op med 25 mand, og nu ville han videre,” siger Thomas Vejlemand, adm. direktør i Creuna.

Og Kim Jong Andersen har indtil videre ikke været i nærheden af den omtalte nål, hvilket han godt er klar over.

“Jeg har været ganske mange steder. Mest af alt fordi min rolle har været forandringsagent. Min karriere har også været et udtryk for rastløshed og med en lyst til at være, hvor tingene bliver formet. I de første år fokuserede jeg på at stige i graderne, siden – i takt med at jeg blev senior – har mit fokus været at tilegne mig mere viden og har derfor søgt udfordringerne,” siger Kim Jong Andersen.

Og udfordringerne er hentet i hver ende af den klassiske skala – fra kreativt profilerede bureauer som Grey Aarhus og Propaganda til det strategisk, konsulentdrevne Kunde & Co. Fra den traditionelle offline-verden til den fagre nye online ditto – og tilbaws igen. Fra topstyrede bureauer til iværksætterkulturen i Hello Group, hvor alle var inde over alt.

“Kim er idérig, energisk, med fokus på at skabe værdi for kunden. Og hvor andre kan have en tendens til at teoretisere, formår han at få landet komplekse problemstillinger nede på jorden,” siger Johnny Henriksen, adm. direktør i DDB Danmark om sin nye integrations-direktør.

Selv siger Kim Jong Andersen:

“Jeg har konstant søgt nye indfaldsvinkler, fordi man skylder sine kunder at favne bredspektret. Jeg har taget hele turen rundt for at stå så komplet som muligt. Jeg ønsker ikke at gå i stå – og det kan man da slet ikke tillade sig inden for den digitale verden, som vi i øvrigt alle er en del af i dag.”

Der er imidlertid én skala, som han endnu mangler at afsøge – anciennitet. Det skulle gerne ændres med DDB-stillingen.

“Jeg har da bestemt en ambition om at give Kim en ti-års nål på DDB. Stillingen som direktør for integration og digital udvikling er en overgang, fordi det dækker over en transformation, vi er i fuld gang med. Men manden er ikke midlertidig – der venter ham nye udfordringer på bureauet,” siger Johnny Henriksen.

Og det langsigtede perspektiv bakkes op af manden selv:

“Vi har givet hinanden håndslag på, at vi spiller på den lange bane – uden at vi dog har talt efterløn. Jeg vil fortsat gerne udvikle mig, men jeg mener at have fundet et mere permanent sted at gøre det,” siger Kim Jong Andersen.