Har du dine 10.000 timer? Ellers er du ikke rigtig god

Hanne
Feldthus

Før du fortæller dine kunder, hvor god du er, bør du tænke på, at det kræver 10.000 timers intens træning at være rigtig god til noget – uanset, hvad du i øvrigt har af talent.

Titusinde timer er, hvad der skal til, før man overhovedet kan gøre sig håb om at kunne slå igennem og blive til noget stort.

Denne hårdtslående kendsgerning står at læse i Malcolm Gladwells nye bog: “Afvigerne”. Bogen handler om succes, og hvad der kan forklare, hvorfor nogen slår igennem, medens andre må henslæbe tilværelsen på bagerste række, selvom de er udstyret med talent.

Og sagen er, at det er ligegyldigt, om man spiller violin, skak eller stangtennis, om man komponerer symfonier, forfatter store dramaer eller producerer reklamefilm. Om man synger, hopper eller danser. Hvis man ikke har øvet sig intenst tilstrækkeligt længe, bliver det ikke til noget.

Selvom det lyder anstrengende, er det måske alligevel en trøst for os hårdtarbejdende i disse x-faktor-tider, hvor der skabes en illusion om, at man kan gå direkte ind fra gaden og sætte sig i berømthedens tronstol uden at have haft sved på panden i mange, mange år. Det går ikke, i det mindste ikke, hvis man vil sidde der længere end de berømte 15 minutter.

Beatles var ikke bare nogle tilfældige drenge, der mødtes i en garage og bang slog igennem og tog verden med storm. Næ nej. Drengene havde slidt sig igennem tusindvis af ulidelige timers optræden på betænkelige barer i Hamborg. Otte timer i træk aften efter aften, i årevis.

De spillede og spillede og spillede. Egne numre. Andres numre. Alt hvad der kunne spilles, spillede de, mens publikum kiggede på letpåklædte damer og drak sig fulde.

Da de slog igennem, havde de mere end 10.000 timer på bagen, og de havde optjent dem meget hurtigere end mange andre, fordi deres program var så overfyldt. Ikke prominent, men netop overfyldt.

Normalt siger man, at det tager 10 år at opnå 10.000 timers træning. Altså effektiv træning hvor man virkelig koncentrerer sig om at gøre det, man gerne vil være god til. Men det kan som i Beatles tilfælde gøres hurtigere, hvis man er fokuseret.

Og nu er det, at jeg spørger dig kære læser: Har du dine 10.000 timers træning i det, du hævder at være ekspert i?

Og jeg kan spørge annoncørerne: Har dit team på reklamebureauet 10.000 timers erfaring i at eksekvere det, i aftaler? Eller har de en chef, der har 10.000? En superviser? En instruktør?

Skræmmende tanke for måske er bureauets kreative team ved at optjene deres 10.000 timer på dit brand uden opsyn.

Erfaring er ikke at kimse af, selvom man helst skal være ung og “fresh” (allerede bedaget udtryk). Det er det gamle dilemma formuleret i alverdens jobannoncer:

“25 årig brandmanager med 10 års erfaring søges.”

Goddag mand økseskaft, men altså alligevel ikke helt ude i skoven, om end det nok er klogest at slække på alderskravet.

Men de 10.000 timer eller 10 års hård træning rejser også et andet interessant spørgsmål omkring troværdigheden af de bureauer, der hævder at kunne alt.

Ja, sådan udtrykker de det ikke. De hævder i stedet at være “medieneutrale”. Jamen bevares. Men det betyder jo i virkeligheden, at de hævder at være lige gode til at få ideer til at virke på tv og outdoor, i dagblade, magasiner, breve, mails, sms’er, events. pr., sociale medier og alle mulige andre digitale platforme, jeg end ikke kender navnet på.

Det kan jo ganske enkelt ikke være rigtigt. De kan ikke være lige gode til det hele, og det ved den oplyste bureaukunde forhåbentlig godt.

Måske kan indsigten om de 10.000 timer være startskuddet til, at bureauerne forlader illusionernes holdeplads og står ved, hvad de er gode til, og sørger for at få trænet deres unge medarbejdere i en overkommelig række af discipliner, så de kan komme op ad læringskurven, inden de skal pensioneres.

Bortset fra det er “Afvigerne” en underholdende bog med mange andre pudsige betragtninger over, hvad der afgør, om man får succes. Alt sammen baseret på videnskabelig forskning, men fortalt i Gladwells let tilgængelige stil, som kendes fra hans andre bestsellere: Tipping Point og Blink.

God fornøjelse.

Hanne Feldthus er fast klummeskribent på Bureaubiz. Hun har udgivet bogen “Den stensikre vej til fiasko” og arbejder herudover som selvstændig kommunikationsrådgiver efter 12 år som strategisk direktør på reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners.