Af Jens F. Kofoed, adm. dir., First Chair

For eftertænksomme Brøndby fans må det være ulideligt at overvåge den kommunikative amatørisme, som Brøndby formand Per Bjerregaard i disse dage er eksponent for.

Brøndby IF oplever i øjeblikket en veritabel krise, som formand Per Bjerregaard må tage ansvaret for. Blandt interessenterne er der et skrigende behov for information og kommunikation med den stadig almægtige Per Bjerregaard, som efterhånden skylder både fans, investorer, sponsorer og mange andre en forklaring på tre direktørfyringer og en strategisk slingrekurs par excellence.

På grund af dårlig kommunikation og ledelse generelt er Per Bjerregaard ved at undergrave den virksomhed, han selv gennem mange år har opbygget. Brøndby var indtil for få år siden landets mest prestige-fyldte fodboldklub.

Sponsorerne falder fra for ingen virksomhed har lyst til at betale penge for at blive forbundet med kaos og problemer. Der er ingen ny hovedsponsor fra 2011. Brøndbys fans er begyndt at udeblive fra kampene i protest mod, at Per Bjerregaard sætter sig selv og sine egne interesser over klubben.

Brøndbys fans har meldt klart ud: “Ingen er over klubben”, men denne simple regel efterlever Per Bjerregaard bestemt ikke med sine seneste dispositioner og er derfor på direkte kollisionskurs med sine egne tilskuere, som til syvende og sidst udgør fundamentet for klubben.

Derfor forekommer det også uforståeligt, at han i øjeblikket afviser at kommentere med henvisning til, at han først skal orientere aktionærerne. Fansene er i oprør, og det må en ansvarlig leder selvfølgelig gøre noget ved. Men det kan man ikke med en så defensiv kommunikations-strategi.

Hvem der trækker det længste strå – Per Bjerregaard eller Brøndbys fans – må tiden vise, men for mig er der ingen tvivl. Per Bjerregaard er dybt afhængig af sine fans, som til gengæld godt kan leve uden ham. Det bliver det afgørende, hvis ellers fansene holder presset i så lang tid, som der er behov for.

Strammer tilskuerne for alvor grebet, vil det også få en markant negativ indvirkning på aktiekursen, fordi indtjeningen vil komme under pres. Fodboldaktier blev i sidste uge “dømt ude” af flere børsanalytikere, og Per Bjerregaards kommunikative adfærd eller mangel på samme, vil uvægerligt få fodboldaktier generelt og Brøndby aktien i særdeleshed til at pege mod syd en rum tid fremover.

Hvis Per Bjerregaard vil, kan han stadig nå at redde klubben, men det kræver en helt anden pro-aktiv kommunikation om motiver og mål, som tåler offentlighedens kritiske blik.

Jens F. Kofoed er tidligere medejer og direktør for Hill & Knowlton. Han vil fremover skrive klummer om kommunikation hos Bureaubiz

Kommentarer

  1. Ja, det er vel kun Bjarne Riis som kommunikativt gør det ligeså ringe. Selv kronprinsen ligger på et højere niveau.

  2. Per Bjeregaard kan ikke redde Brøndby. I bedste fald kan han redde sig selv fra et katastrofalt eftermæle. Klubben vil forhåbentlig blive reddet af mere forstandige mennesker, der kan gøre det fornødne – både sportsligt og forretningsmæssigt.

  3. Jeg synes det er for nemme konklusioner. Uroen ulmer ganske vist, men omvendt skal man ikke melde noget ud før man rent faktisk har noget at kommunikere ud! Hvis strategien og holdet udenfor banen var på plads ville det givet vis blive meldt ud som fondsbørsmeddelse. Den eneste anden klub hvor der er mindre kommunikation udadtil er FCK, men de klarer sig godt trods 2-3 mia. i gæld så dem går man ikke efter.
    “Der er styr på det!”,”
    “Der er ikke styr på det”
    “Vi melder noget ud når vi har noget klar”
    …find selv på flere, for intet vil jo give ro udover handlinger. Der skal først laves en intern plan for hvordan sammensætningen i koncernen skal se ud og her er mange interesser der skal høres og nej…der er fansene ikke en part!
    Når “det nye brøndby” vil have en GF helst i morgen, ja så bliver det jo uden noget indhold, da det sandsynlgivis er alt for hurtigt at få erstattet de tre bestyrelsesmedlemmer og i særdeleshed direktøren. Derfor er det netop god kommunikation at holde kortene tæt til kroppen indtil der kommer mere ro på. Alt den uro ebber naturligvis ud og i mere rolige vande vil en ny ledelse bedre kunne agere.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club