Brøndby IF oplever i øjeblikket en veritabel krise, som formand Per Bjerregaard må tage ansvaret for. Blandt interessenterne er der et skrigende behov for information og kommunikation med den stadig almægtige Per Bjerregaard, som efterhånden skylder både fans, investorer, sponsorer og mange andre en forklaring på tre direktørfyringer og en strategisk slingrekurs par excellence.
På grund af dårlig kommunikation og ledelse generelt er Per Bjerregaard ved at undergrave den virksomhed, han selv gennem mange år har opbygget. Brøndby var indtil for få år siden landets mest prestige-fyldte fodboldklub.
Sponsorerne falder fra for ingen virksomhed har lyst til at betale penge for at blive forbundet med kaos og problemer. Der er ingen ny hovedsponsor fra 2011. Brøndbys fans er begyndt at udeblive fra kampene i protest mod, at Per Bjerregaard sætter sig selv og sine egne interesser over klubben.
Brøndbys fans har meldt klart ud: “Ingen er over klubben”, men denne simple regel efterlever Per Bjerregaard bestemt ikke med sine seneste dispositioner og er derfor på direkte kollisionskurs med sine egne tilskuere, som til syvende og sidst udgør fundamentet for klubben.
Derfor forekommer det også uforståeligt, at han i øjeblikket afviser at kommentere med henvisning til, at han først skal orientere aktionærerne. Fansene er i oprør, og det må en ansvarlig leder selvfølgelig gøre noget ved. Men det kan man ikke med en så defensiv kommunikations-strategi.
Hvem der trækker det længste strå – Per Bjerregaard eller Brøndbys fans – må tiden vise, men for mig er der ingen tvivl. Per Bjerregaard er dybt afhængig af sine fans, som til gengæld godt kan leve uden ham. Det bliver det afgørende, hvis ellers fansene holder presset i så lang tid, som der er behov for.
Strammer tilskuerne for alvor grebet, vil det også få en markant negativ indvirkning på aktiekursen, fordi indtjeningen vil komme under pres. Fodboldaktier blev i sidste uge “dømt ude” af flere børsanalytikere, og Per Bjerregaards kommunikative adfærd eller mangel på samme, vil uvægerligt få fodboldaktier generelt og Brøndby aktien i særdeleshed til at pege mod syd en rum tid fremover.
Hvis Per Bjerregaard vil, kan han stadig nå at redde klubben, men det kræver en helt anden pro-aktiv kommunikation om motiver og mål, som tåler offentlighedens kritiske blik.
Jens F. Kofoed er tidligere medejer og direktør for Hill & Knowlton. Han vil fremover skrive klummer om kommunikation hos Bureaubiz