Hastigheden spiller stor rolle på webshops for at skabe et salg

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Hurtigere hastighed er lig med større omsætning. Hvis webshoppen er langsommere end 2 sekunder mister man kunder.

Selvfølgelig er pris og produkter vigtige faktorer, når det gælder om at sælge et produkt. Men på webshops er der en anden faktor, der har stor betydning.

Hvis ventetiden er større end 2 sekunder, så risikerer man at kunderne smutter over hos konkurrenten eller helt undlader at købe.

Hastigheden er nemlig et afgørende parameter for, om der bliver et salg eller ej, når en kunde er inde på en webshop.

For to år siden var den gennemsnitlige ventetid 3,64 sekunder og nu er den faldet med 38 procent og ligger på 2,25. Det viser en måling fra analyse- og sikkerhedsvirksomheden Digicure.

Direktør Jesper Helbrandt fra Digicure siger til finans.dk:

”En hjemmesides svartid bør ikke overstige to sekunder. Ellers bliver kunderne utålmodige og begynder at vælge konkurrenten eller undlader at købe noget.”

Ifølge Claus Hyldgaard, senior manager for commerce hos Bon’A Parte handler det om enkelhed. Han siger til Finans.dk:

”Vores grundlæggende tanke er at gøre det så simpelt som muligt. Vi putter ikke funktioner på siden bare for at putte funktioner på siden. Vi tænker mere, at det skal give mening for kunden. Altså, hvor lidt er nødvendigt. Jo mindre kompleks, des hurtigere er den.”

Små ændringer i svartiden kan have stor effekt. Ifølge netavisen har Amazon.com målt, at hvis deres svartid forbedres med 0,1 sekund, så øges omsætningen med en procent.

Ligeledes har Google erfaret, at 0,4 sekunders længere svartid medfører et tab på 20 procent af trafikken på sitet.

Finans.dk