Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Hurtigere hastighed er lig med større omsætning. Hvis webshoppen er langsommere end 2 sekunder mister man kunder.

Selvfølgelig er pris og produkter vigtige faktorer, når det gælder om at sælge et produkt. Men på webshops er der en anden faktor, der har stor betydning.

Hvis ventetiden er større end 2 sekunder, så risikerer man at kunderne smutter over hos konkurrenten eller helt undlader at købe.

Hastigheden er nemlig et afgørende parameter for, om der bliver et salg eller ej, når en kunde er inde på en webshop.

For to år siden var den gennemsnitlige ventetid 3,64 sekunder og nu er den faldet med 38 procent og ligger på 2,25. Det viser en måling fra analyse- og sikkerhedsvirksomheden Digicure.

Direktør Jesper Helbrandt fra Digicure siger til finans.dk:

”En hjemmesides svartid bør ikke overstige to sekunder. Ellers bliver kunderne utålmodige og begynder at vælge konkurrenten eller undlader at købe noget.”

Ifølge Claus Hyldgaard, senior manager for commerce hos Bon’A Parte handler det om enkelhed. Han siger til Finans.dk:

”Vores grundlæggende tanke er at gøre det så simpelt som muligt. Vi putter ikke funktioner på siden bare for at putte funktioner på siden. Vi tænker mere, at det skal give mening for kunden. Altså, hvor lidt er nødvendigt. Jo mindre kompleks, des hurtigere er den.”

Små ændringer i svartiden kan have stor effekt. Ifølge netavisen har Amazon.com målt, at hvis deres svartid forbedres med 0,1 sekund, så øges omsætningen med en procent.

Ligeledes har Google erfaret, at 0,4 sekunders længere svartid medfører et tab på 20 procent af trafikken på sitet.

Finans.dk

Kommentarer

  1. Det er jo en velkendt udfordring.

    Sjovt nok bliver det ikke fanget af virksomheden, eller … Holdt fast – deres mediebureau eller reklamebureau, som dolker løs med budgetterne og tømmer marketingbudgettet for at sende brugerne til en blank side … Juhuu … mange klik (fra samme bruger) og et skuffet publikum og et brand pumpet med badwill og en dårlig brugeroplevelse for alt for mange, nogen gange over 60% af brugerne der reagerede.

    Men what the fu.. , så kan de vinde en pris for mest kreative og tunge website der dræber konverteringen.

    Wow!!! Vær opmærksom kære marketingchef, for mediebureauerne har for travlt med at bruge penge til de opdager det … Og når 60% af de interesserede ryger af i svinget, så kan bureauerne malke dig igen, “vi skal jo bruge flere penge” og så tjener vi flere fees.

    Hvis du vil have en uvildig test på om det sker for dig, smid mig en mail!

    Happy Conversion Optimization!
    /Martin

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club