Event kommer til at spille en dominerende rolle i HBOs nordiske markedsføring, og nu har tv-seriegiganten valgt det bureau, der skal stå for den del af markedsføringen.
Det er JCP Nordic (Just Cruzin’ Produktion), der har vundet opgaven, fortæller vice-president for salg og marketing i Norden, Christina Sulebakk:
”Alle strategiske marketingplaner foregår ud fra Danmark og vi har bl.a. valgt JCP på grund af deres netværk i Norden”.
Country manager hos JCP, Christian Koldbech, er naturligvis glad for at få en kunde, der er synlig i hele Norden:
”I forhold til JCP Nordic er dette en yderligere bekræftelse af, at vores nordiske strategi og platform passer perfekt til virksomheder, der dels ønsker et nordisk afsæt, dels ønsker at drive synergier og ensartethed på tværs af landegrænserne i Norden”.
Sidste år i august blev Seligemig og Mediacom valgt som henholdsvis kreativt bureau og mediabureau, mens MSL, der er en del af Publicis, blev valgt til at stå for PR.
Sammen med PR bliver events de helt store poster på Christina Sulebakks marketingbudget, uden at hun vil ud med, hvor stort det er.
”PR og event bliver dét, vi kommer til at bruge meget energi og en del penge på. Og så vil vi forsøge – via Seligemig – at få twistet noget, der skaber viral markedsføring. Mediacom vil hjælpe os med at få frekvens og vælge de rigtige platforme, og vores mål er så at koble det hele sammen.”
De events, som vil blive en rød tråd gennem hele året, er gallapremierer op til hver ny tv-serie lancering.
”Det er forholdsvis nyt at holde gallapremiere i forbindelse med tv-serier. Det har hidtil været forbeholdt biograffilm. Men vi vil gerne give seerne en helhedsoplevelse og et godt show, og her er JCP gode, for de har et godt kreativt netværk”, siger marketingdirektøren, der tidligere har arbejdet for Canal+.
Christina Sulebakk fortæller endvidere, at det er hendes vision at holde ’red carpet’ – som gallapremierer hedder på fagsprog - på alle tv-serier, hvilket betyder, at der vil komme en gallapremiere ca. hver måned i alle fire lande.
”HBO ønsker at sætte sig på standarden inden for galla premierer for at brande deres tv-serier og det er unikt at rulle premierer ud i så stort omfang i alle fire lande samtidig,” supplerer Christian Koldbech, JCP.
Til HBOs gallapremierer bliver der – i modsætning til gallapremierer på biograffilm, hvor det ofte kun er de kendte, der er med – inviteret fans og kunder med, og det satser HBO på vil skabe en god word-of-mouth effekt.
Det første store event i alle fire nordiske lande, som JCP skal stå for, bliver gallapremiere på tv-serien Game of Thrones, sæson 3, den 26. marts i Stockholm og Oslo samt den 27. marts i København og Helsinki.
Det er dog ikke det første fremstød for HBO i Norden, siger Christina Sulebakk:
”Vi starter lidt i det små med en kampagne for tv-serien Vikings, der har premiere den 4. marts. Kampagnen inkluderer online, outdoor og print, som kommer til at køre i alle fire lande. Gallapremiere for denne serie bliver dog kun i Sverige. Men ved Game of Thrones kører vi på i alle fire lande samtidig”.