Hedensted Kommune fik ros for udbud: Nu er vinderen fundet

Peter Engholm
25@mail.dk

Efter et offentligt udbud, der lidt usædvanligt modtog anerkendende nik fra både bureau- og organisationsside, har Hedensted valgt det bureau, der skal fortælle kommunens historie på ny.

”Det er lidt trist, at vi skal lede efter gode cases på offentlige udbud. Skal man virkelig have ros for bare at gøre sit arbejde ordentligt?”

Således sukkede Mona Juul, formand for brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation, da Hedensted Kommune præsenterede sit udbud om at brande kommunen via en (ny) fortælling om kommunen.

Det offentlige slipper langt fra altid godt fra udbud om kommunikations-opgaver, og på dén baggrund funklede Hedensted, der fik ros fra Mona Juul samt DI Videnrådgiverne og en bureaudirektør, der af samme grund pønsede på at deltage – og derfor holdt sig anonym med sin ros.

Og på dén baggrund kan 2+1 Idébureau glæde sig lige dét ekstra, for bureauet vandt den kommunale finaledyst mod Bysted og et konsortium bestående af Hansen Agenda og Epinion. 

Der var tale om begrænset udbud (9 ønskede at blive prækvalificeret, 3 blev valgt ud), oplæggene blev honoreret, tidsplanen var gennemtænkt, og der var en gulerod på kr. 400.000 for at vinde opgaven.

Hedensteds borgmester, Kirsten Terkilsen, fremhæver 2+1 Idébureaus styrke med områdebranding og iderigdom som udslagsgivende for kommunens beslutningstagere. Hun siger om projektet:

”Vi skal have Hedensted solidt placeret på det kommunale Danmarkskort. Vi skal være kendte som den attraktive kommune at bo og drive virksomhed i, som en lang række undersøgelser peger på, at vi er. Øvelsen med 2+1 Idébureau bliver at prioritere imellem alle de gode budskaber og initiativer og samle dem i én slagkraftig fortælling.”

Hos 2+1 Idébureau mener partner og kreativ direktør, Morten Kold, at andre offentlige virksomheder kan lære af fremgangsmåden. Han understreger, at det dog ikke kun var den godkendte udbudsproces, der fik bureauet til at byde ind på opgaven med områdebranding.

Bureauet har fra start satset på strategisk kommunikation af områder, hvilket bl.a. har ført til brandingen af Danmark med Den Lille Havfrues ’eventyrlige rejse til EXPO i Shanghai’ og by-branding af Odense med sloganet ”at lege er at leve”.

”Hedensted har mange gode historier, som kan være med til at skabe vækst. Vi har allerede oplevet en helt speciel ånd, idérigdom og virkelyst i kommunen, som vi ønsker at bygge videre på.  En idérigdom og virkelyst, der matcher vores bureaus måde at arbejde på. Og så glæder vi os over at have deltaget i et udbud, som respekterer den indsats, vi og vores andre kolleger i branchen lægger for dagen,” siger Morten Kold.

2+1 Idébureau har i forbindelse med løsning af opgaven og efter aftale med Hedensted valgt at tilknytte Crosstown Kommunikation som underleverandør til PR-delen.