Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bureauet er vendt tilbage til sine kernekompetencer efter et år, hvor bl.a. omstruktureringer i samarbejdsaftalen med Saxo Bank og et ophørt projekt hos Elsparefonden tærede kraftigt på Hello Groups bundlinje.

“Vi var nok blevet lidt fartblinde og havde glemt, hvem vi var.”

Således opsummerer Hello Group partner Jakob Langemark situationen oven på et regnskabsår, der gav et betragteligt fald på bundlinjen og en faldende bruttoavance oven på flere år med markant vækst og store overskud.

Bureauet har selvfølgelig også mærket de dårlige tider generelt, men det er specielt et ophørt samarbejde med Elsparefonden og en omstrukturering af samarbejdsmodellen med Saxo Bank, der har kostet på bundlinjen.

Bureauet har selvfølgelig også mærket de dårlige tider generelt, men det er specielt samarbejdet med Elsparefonden der er blevet reduceret efter afslutningen af et større projekt samt en ændring i samarbejdsmodellen med Saxo Bank, der har kostet på bundlinjen.

“Samarbejdet med Saxo Bank betød i en periode, at vi staffede op med 13 medarbejdere, hvoraf de fleste kom fra Saxo Bank i forbindelse med, at Saxo Bank outsourcede en del af deres web aktiviteter til os, Men efter en periode med den model indstillede Saxo Bank så disse aktiviteter, og det skete uheldigvis samtidig med reduktionen af aktiviteterne for Elsparefonden,” siger Jakob Langemark.

Han fortæller videre, at det ikke var en situation, hvor man uden videre kunne reducere tilsvarende.

“Derfor har det taget tid at justere forretningen, og det har kostet på bundlinjen,” siger Jakob Langemark og fortsætter:

“Jeg er iværksætter ind til benet, og det lignede en god ide. Men her glemte vi, hvem vi er. Vi gik fra at være strategisk fokuserede til at have meget mere online-produktion. Nu har vi så skåret forretningen til og er vendt tilbage til vores kernekompetencer, og jeg er glad for, at det også er lykkedes at gøre det over for Saxo Bank, hvor vi jo ellers havde fået sammenblandet både produktion og vores premiumVi har i dag et særdeles godt samarbejde med Saxo Bank, og det er vi meget tilfredse med.”

Han forventer ikke, at indeværende regnskabsår vil blive et jubelår.

“Vi kommer til at tjene mere end sidste år, men tallene er ikke de vigtigste i år. Det vigtige for os er, at vi vil stå med en mere velkonsolideret og positioneret forretning,” siger Jakob Langemark.

Nøgletal for Hello Group

  • Bruttoavance 43,6 mio. kr. -5,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 703.226 kr. -23,6 pct.
  • Lønandel 71 (54)
  • Resultat af primær drift 0,783 mio. kr. -93,7 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club