Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Museum of Modern Art er en af verdens kendteste museer, og Hello Monday blev håndplukket af museet til at designe et site for en af udstillingerne. Sitet har nu udløst priser.

Normalt tales der med ærefrygt, når dansk design ender på The Museum of Modern Art i New York (MoMa). Nu kan det danske digitale bureau, Hello Monday prale med at være blevet håndplukket af museet til at skabe et website for en af udstillingerne, Century of the Child.

Samarbejdet er gået så godt, at bureauet samtidig kan prale med to stk. Favorite Website Award. Det er en pris, der hver dag udpeger websites, som fortjener særlig opmærksomhed, og for Hello Monday er det en vigtig del af bureauets pr, fordi bureauet nu er oppe på 41 FWA’ere, hvilket placerer dem lige uden for Top 10.

Dagens placering falder desuden på bureauets seks års fødselsdag.

Johanne Bruun Rasmussen, der er en af de tre oprindelige stiftere af Hello Monday, vil da heller ikke udelukke, at FWA har været med til at henlede MoMas opmærksomhed på bureauet.

“De havde nøje fulgt og udvalgt os som leverandør og netop derfor turde de give os nærmest komplet kreativ frihed indenfor udstillingens rammer,” siger Johanne Bruun Rasmussen, der karakteriserer MoMa som en drømmekunde.

Men ikke bare fordi det er “en af verdens sejeste kulturinstitutioner.”

“Det er en krævende kunde, der ved hvad den vil have og som har tårnhøje forventninger og ambitioner. Tidsplanen var også presset. Men samtidig vil jeg karakterisere det som et af de mest gnidningsfrie samarbejder, jeg har oplevet, hvilket jeg vil tilskrive, at stor tillid var et bærende element i samarbejdet,” siger Johanne Bruun Rasmussen.

Udstillingen præsenterer børns leg igennem 100 år, og rummer markante danske bidrage af eksempelvis Kay Bojesen og Lego.

Sitet skal fungere som en forlængelse af udstillingen, der kan bruges både før og efter – eller hvis man ikke er i nærheden af Manhattan til selv at kunne se udstillingen (se det her).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club