TV 2 Zulu er netop gået i luften med en ny brand-identitet, der er blevet til i et tæt samarbejde mellem TV 2, Hello Monday og motion designer Frederik Krogh.
’ZULU på hjernen’ er titlen på identiteten, og det er præcis det, der er formålet. Zulu-brandet er kendetegnet ved galskab, indhold, fest og vanvid, og i den nye identitet vil brugerne både på tv og på de øvrige medieplatforme blive mødt af en vild farvepalette, stor typografi, glitch-effekter og uventede indholdsudbrud i det grafiske design.
Identiteten adskiller sig fra den måde, TV 2 normalt udkommer med en identitet på, primært fordi den er drevet af Zulus indhold. Identiteten gør brug af hele Zulus univers fra Krigeren, Viggas ”voice over”-stemme og trommerne til de elskede karakterer fra Zulus programflade.
”Målet har været at skabe en dynamisk identitet, der kan udvikle sig over tid, og som støtter op om ZULUs vitalitet og aktualitet,” siger TV 2s designchef Jesper Jul Mørch.
Samtidig er designet opbygget i et særligt on screen graphics-system, som gør det nemt og effektivt at opdatere de grafiske elementer løbende. Digitalt er der også udviklet en såkaldt designgenerator – en web-app, der gør det muligt for både dem, der arbejder med Zulu – men også brugerne – at generere deres eget Zulu–indhold ud fra en defineret designramme.
”Vi arbejder i stigende grad på at udkomme med et fleksibelt design, og derfor er det vigtigt med online værktøjer, der er tilgængelige, og som gør, at alle kan bidrage. Det er tanken, at Zulu-brugerne fremadrettet skal kunne lege med og præge kanalens visuelle udtryk. Bl.a. gennem de identer, der optræder på fladen mellem Zulus mange programmer,” siger Jesper Jul Mørch.
Se mere om Zulu-identiteten på tv2design.dk.