Hello Monday øver sig på at opdage morgendagens produkter

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureauet har fået hul på at blive involveret i produktudvikling, og det er noget man længe har ønsket sig.

Der er to måder at anskue Hello Mondays regnskab for 2015 på: Den golde, der fortæller om et lille fald i bruttoavancen og en halvering af overskuddet.

Og så er der den fremadskuende, der handler om, at bureauet har fået hul på produktudvikling, som man rigtig gerne har villet have.

Den sidste vinkel er langt den sjoveste – så lad os lige gøre den golde hurtigt færdigt. Hello Monday folkene er ikke vækstorienterede, men der er en ganske ligetil forklaring på tallene.

”Vi oplevede desværre at et amerikansk startup gik i betalingsstandsning. De skylder os en masse penge, som vi sandsynligvis aldrig får, og det har vi kunnet mærke også i starten af dette år,” siger partner Andreas Anderskou.

Hvad angår produktudvikling, så har året budt på udviklingen af Youtube Kids, der var et år undervejs. Af andre kunder, hvor Hello Monday har været involveret i produktudviklingen, kan nævnes:

  • Deutsche Telekom
  • TV2 Zulu
  • Google
  • YouTube
  • Driver. Hjælper kræftpatienter med at finde en kur, og har lige fået 36 mio. USD i funding.

Hvad indebærer det af krav til jer at bevæge jer ind i produktudviklings-processer?

Jeg synes, vi har været dygtige til at spotte tendenser, inden de kommer. Idégenerering, som vi har levet  af de sidste 10 år, er blevet noget værd. I dag handler det ikke kun om at være dygtig til en ting, der eksisterer, men om at være dygtige til at skabe ting, der ikke eksisterer,” siger Andreas Anderskou og fortsætter:

“Historisk set, er det noget, vi altid har gjort. Det er svært at uddanne sig til at opdage morgendagens produkter, men vi tror man kan træne sin hjerne til at gå i nye spor og opfinde noget, der har værdi for et brand, men som ikke eksisterer – tænke tanker der ikke findes i forvejen.

Vi er meget ydmyge over den rolle, vi har fået, og vi kan mærke, at der hviler et større ansvar på vores skuldre, men det er også rigtig spændende, udfordrende og sjovt.”

Stiller det krav til ressourcer – både kompetencer og størrelse?

”Vi har været heldige med at arbejde på en måde, hvor ideer kan komme alle steder fra. Vi har ikke et specifikt hold, der agerer tænketank. Ligesom vi ser alle mennesker som kreative, ser vi alle mennesker som tænkende, uanset titel,” siger Andreas Anderskou og fortsætter:

“Produktudvikling kræver selvfølgelig et grundigt strategisk forarbejde. Udenfor Danmark har vi oplevet, at der er mindre angst for at arbejde med mindre bureauer. De er ikke på samme måde bange for størrelse, og det har givet os muligheden for at bevise, at vi kan løfte opgaverne.” 

Er det processer, der stiller krav om samarbejder med andre? 

”Klart – vi har ikke alle kompetencer internt – eksempelvis var der et kæmpe internt team af udviklere med på YouTube Kids. Mere end 100 tror jeg. Processerne er klart mere iterative i produktarbejde, så processerne bliver længere, og user testing spiller en meget større og mere central rolle. Google har eksempelvis en testgruppe hver torsdag, som vi har kunnet bruge løs af. Og Lego har på samme måde samarbejde med skoler. Ellers har vi eksterne samarbejdspartnere, særligt til kvalitativ user testing.

Vil det gøre jer til et andet bureau fremadrettet?

”Vi er altid et andet bureau fremadrettet,” siger Andreas Anderskou.

Nøgletal for Hello Monday

  • Bruttoavance 16,8 mio. kr. -1,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 800.000 kr. -5,9 pct.
  • Lønandel 72,1 (66,1)
  • Resultat af primær drift +0,941 mio. kr. -54,7 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz