Frivillige – det danske civilsamfunds rygrad – er blevet sværere at hverve og fastholde. Det tvinger landets NGO’er til at tænke kreativt for at nå ud til nye målgrupper.
Hos Kræftens Bekæmpelse er antallet af indsamlere ved den årlige Landsindsamling stagneret, så foreningen er derfor ude med en kampagne, der bryder med gamle vaner og traditioner.
”Vi skal udfordre konceptet og tale til flere målgrupper. Det handler ikke om at glemme dem, der plejer at være frivillige i Kræftens Bekæmpelse – tværtimod. Vi vil bare gerne rumme nogle flere og være til stede på flere platforme. Derfor var det nødvendigt at finde et koncept, der kunne fungere mange forskellige steder,” siger Mikael Habekost, der er kampagneansvarlig projektleder for Landsindsamlingen.
Kampagnen med overskriften ”vi kan alle være helte” skruer op for de farver, filmiske virkemidler og symboler, man kender fra superhelteuniverser. Det gælder særligt i kampagnefilmen, der med et glimt i øjet byder på både røde superheltekapper og frivillige indsamlere, der flyver igennem luften og lander, som superhelte nu engang gør.
”Det er første gang, vi lægger et så anderledes, humoristisk og stærkt visuelt greb ned over Landsindsamlingen. Vi hylder de frivillige, der er kernen i vores forening. De er helte, fordi de igennem deres bidrag gør en kæmpe forskel for alle ramt af kræft,” siger Jannick Blaksmark, der er chef for social & creative hos Kræftens Bekæmpelse.
Nyt bureau har bistået
I den aktuelle kampagne har Kræftens Bekæmpelse stået for en stor del af den kreative konceptudvikling, inden bureauet Holly Create er kommet ind i processen for at hjælpe med selve produktionen.
”De dygtige folk fra Holly har vist os, at det kan lade sig gøre at levere biografkvalitet med greenscreen og CGI for et forholdsvis beskedent budget. Det måtte simpelthen ikke se komisk ud og fjerne opmærksomhed fra budskabet, og det mener jeg heller ikke, at det er kommet til – takket være Holly,” siger Jannick Blaksmark.
Holly Create er et nyt bureau, ikke kun i regi af Kræftens Bekæmpelse, men i det hele taget. Således er bureauets hjemmeside ikke helt klar endnu, men det er en kort præsentation dog: ”Vi er et kreativt bureau, der udtænker og producerer kampagner og kreative produktioner.”
Bureauet består af David Rohde, Rasmus Kahlen og Embla Egelund Simonsen, der alle har en nær fortid hos Heartbeats. I en fælles udtalelse i pressemeddelelsen fra Kræftens Bekæmpelse lyder det:
”For os var det et virkelig fedt brief at få. Modigt, ambitiøst og i en genre, vi ikke normalt får lov at lege med. Men også et brief, der ville udfordre os og tvinge os ud i nye produktionsformer. En af grundene til, at vi turde gå all in på superhelte-temaet, er det tætte og tillidsfulde samarbejde, vi har med Kræftens Bekæmpelses interne team.”
Kampagnen kører fra 20. februar frem til Landsindsamlingsdagen søndag den 16. april. I hele perioden kører kampagnen på sociale medier, og i de sidste uger vil der også være TV-spot, webannoncer og digital outdoor i storcentre.