Henrik Juul laver nyt univers til Kunde & Co kunde

Peter Engholm
25@mail.dk

Et sæt trillinger optræder lige nu i reklamer for Stofa, der normalt samarbejder med Kunde & Co. Men man havde brug for en særlig kompetence til det nye univers.

Stofa er netop nu ude med en ny kampagne, og det nye i kampagnen omfatter også det involverede bureau. Det er nemlig Wibroe, Duckert & Partners, der står bag. 

Siden 2012 har Kunde & Co været bureau for Stofa, der leverer tv, bredbånd og telefoni til ca. 500.000 kunder, men den aktuelle kampagne medfører ikke et farvel til Kunde & Co.

Partners-kampagnen tager på fiktions-vis afsæt i, at Stofa nu vil anvende egne medarbejdere i sine reklamefilm.

Derfor dyster Lervad-trillingerne, alle spillet af Charter McCloskey, i en intern castingkonkurrence om, hvilke afdelinger – marketing, udvikling eller service – der er den bedste i Stofa.

”Vi ønsker med det nye univers at bryde rammerne for den pæne, informationstunge kommunikation, der præger vores branche. Produktpaletten er den samme, og de forskellige aktører har en tendens til at sige det samme. Så vi har kigget på det unikke ved Stofa – og det er medarbejderne, ånden og historien,” siger Christel Toftegaard, der er kommerciel chef hos Stofa.

Hun tilføjer:

”Anton Petersen stiftede i 1959 Stofa (Store Fællesantenneanlæg, red.) som reaktion på, at der kun var én tv-udbyder. Vi kæmper en kamp for kunderne, og hvor andre outsourcer, så har vi stadig egen kundeservice, egne udviklere og egne servicefolk, der kører rundt i lokalområdet.”

Men i den nye kampagne spilles medarbejderne af en komiker …

”Ja, vi vil gerne twiste kommunikationen med humor, hvor det er den samme person, der spille alle tre Stofa-medarbejdere – det anser vi for at være en bedre måde at formidle historien på, og hér er en skuespiller bedre,” siger Christel Toftegaard.

Hun understreger, at samarbejdet med Kunde & Co ikke er opsagt, og at bureauet stadig kører projekter for Stofa.

”Vi havde brug for et univers, som effektivt kan adskille sig fra konkurrenterne. Det kræver en helt speciel kreativ person – Henrik Juul, og han er tilfældigvis på Wibroe, Duckert & Partners,” siger Christel Toftegaard.

Kampagnen om castingen og Lervad-trillingerne blev teasende lanceret i begyndelsen af måneden. I sidste uge kom den første tv-film, og den anden får premiere i dag.

”Vi har i alt 3 tv-film, og i næste uge bringer vi afgørelsen på castingen. På de sociale medier, Facebook og YouTube, har vi yderligere 5 film, der går i dybden med de tre karakterer. Vi kan se på afstemningerne, at serviceteknikeren er favoritten,” siger Christel Toftegaard.

På Stofas YouTube-kanal er 3 film med trillingerne blev vist tilsammen ca. 130.000 gange, mens filmene på Facebook har opnået næsten 350.000 visninger. 

Kommentarsporet på Facebook er mildt sagt ikke positivt stemt over for reklamerne, men der er også dem, der ikke fatter de sure reaktioner, og som finder filmene sjove.

Når Stofa så ved, hvilken talsmand, der bliver valgt, rulles kampagnen for alvor ud, oplyser Christel Toftegaard.

Hun har været hos Stofa de seneste par år, og siden oktober som kommerciel chef. Bitten Brun var indtil for nylig kommerciel direktør hos Stofa, men har stiftet konsulentfirmaet bittenbrun – men hun er ikke blevet erstattet. Hendes opgaver hos Stofa er fordelt på bl.a. salgs- og marketingdirektør Christian Ruhe og Christel Toftegaard (der refererer til Christian Ruhe).