Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

Et sæt trillinger optræder lige nu i reklamer for Stofa, der normalt samarbejder med Kunde & Co. Men man havde brug for en særlig kompetence til det nye univers.

Stofa er netop nu ude med en ny kampagne, og det nye i kampagnen omfatter også det involverede bureau. Det er nemlig Wibroe, Duckert & Partners, der står bag. 

Siden 2012 har Kunde & Co været bureau for Stofa, der leverer tv, bredbånd og telefoni til ca. 500.000 kunder, men den aktuelle kampagne medfører ikke et farvel til Kunde & Co.

Partners-kampagnen tager på fiktions-vis afsæt i, at Stofa nu vil anvende egne medarbejdere i sine reklamefilm.

Derfor dyster Lervad-trillingerne, alle spillet af Charter McCloskey, i en intern castingkonkurrence om, hvilke afdelinger – marketing, udvikling eller service – der er den bedste i Stofa.

”Vi ønsker med det nye univers at bryde rammerne for den pæne, informationstunge kommunikation, der præger vores branche. Produktpaletten er den samme, og de forskellige aktører har en tendens til at sige det samme. Så vi har kigget på det unikke ved Stofa – og det er medarbejderne, ånden og historien,” siger Christel Toftegaard, der er kommerciel chef hos Stofa.

Hun tilføjer:

”Anton Petersen stiftede i 1959 Stofa (Store Fællesantenneanlæg, red.) som reaktion på, at der kun var én tv-udbyder. Vi kæmper en kamp for kunderne, og hvor andre outsourcer, så har vi stadig egen kundeservice, egne udviklere og egne servicefolk, der kører rundt i lokalområdet.”

Men i den nye kampagne spilles medarbejderne af en komiker …

”Ja, vi vil gerne twiste kommunikationen med humor, hvor det er den samme person, der spille alle tre Stofa-medarbejdere – det anser vi for at være en bedre måde at formidle historien på, og hér er en skuespiller bedre,” siger Christel Toftegaard.

Hun understreger, at samarbejdet med Kunde & Co ikke er opsagt, og at bureauet stadig kører projekter for Stofa.

”Vi havde brug for et univers, som effektivt kan adskille sig fra konkurrenterne. Det kræver en helt speciel kreativ person – Henrik Juul, og han er tilfældigvis på Wibroe, Duckert & Partners,” siger Christel Toftegaard.

Kampagnen om castingen og Lervad-trillingerne blev teasende lanceret i begyndelsen af måneden. I sidste uge kom den første tv-film, og den anden får premiere i dag.

”Vi har i alt 3 tv-film, og i næste uge bringer vi afgørelsen på castingen. På de sociale medier, Facebook og YouTube, har vi yderligere 5 film, der går i dybden med de tre karakterer. Vi kan se på afstemningerne, at serviceteknikeren er favoritten,” siger Christel Toftegaard.

På Stofas YouTube-kanal er 3 film med trillingerne blev vist tilsammen ca. 130.000 gange, mens filmene på Facebook har opnået næsten 350.000 visninger. 

Kommentarsporet på Facebook er mildt sagt ikke positivt stemt over for reklamerne, men der er også dem, der ikke fatter de sure reaktioner, og som finder filmene sjove.

Når Stofa så ved, hvilken talsmand, der bliver valgt, rulles kampagnen for alvor ud, oplyser Christel Toftegaard.

Hun har været hos Stofa de seneste par år, og siden oktober som kommerciel chef. Bitten Brun var indtil for nylig kommerciel direktør hos Stofa, men har stiftet konsulentfirmaet bittenbrun – men hun er ikke blevet erstattet. Hendes opgaver hos Stofa er fordelt på bl.a. salgs- og marketingdirektør Christian Ruhe og Christel Toftegaard (der refererer til Christian Ruhe).

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer

  1. Det er fedt at man både kan gøre grin med seernes OG medarbejdernes intelligens på samme tid. Det må bare give intern stolthed.

  2. I er ligeså sure som rønnebærrene er I, for de er faktisk godt spillet og instrueret. Det er bare en alt for kompliceret omvej, kommunikationsmæssigt. Vi er ligeglade med hvad Stofa gør, vi vil vide om de gør det bedre og billigere eller alene…

  3. Selvfølgelig er det ikke nogen prisvindende film, det kan enhver jo se, men mon ikke Henrik har lavet den med venstre hånd og givet Christel Toftegaard det hun ville have.. så er checken efterfølgende indløst med højre hånd, og så var den måned i plus. – men hvorfor han gider begriber jeg ikke.

  4. Det ville være interessant at høre hvad Jesper Kunde synes om det nye koncept…..

  5. Værste reklamebras skal man lede længe efter. I kundens tidsalder, hvor alt er transparent får man lyst til at skrige: “så lad dog vær'”..

  6. @Philip: godt spillet og instrueret? Ser vi samme film? For jeg ser kun noget virkelig gumpetungt.

    Når det er sagt, begriber jeg ikke annoncører, der i ramme alvor tror, det kan være en god idé at lade medarbejderne fremstå som tåber.

  7. Tror faktisk at det er den dårligste og mest tåkrummende stupide reklame, jeg nogensinde har set rulle over de danske sendeflader. Stakkels STOFA medarbejdere der nu skal føle intern stolthed gennem 3 dybt hjerneforstyrrede trillinger. Jeg bliver flov på min egen branches vegne…

  8. Tak til Partners for at skabe et univers, som utvetydigt overbeviser mig om, at Stofa aldrig bliver en del af mit univers.

  9. Filmen gør det klart, at der er tale om “casting” til en medarbejdervideo, og leger altså med alt det her vi er vant til at se fra x factor osv, hvor folk i de første runder er super dårlige. Det burde alle der arbejder med reklame kunne opdage med det samme.

    At manuskriptet mangler vid, humor, indsigt og er skrevet som om det kom fra venstre hånd 10 sek i lukketid er så noget andet. Her medgiver jeg at det faktisk er med til at gøre filmene på et meget lavt nivieau som om folk der ser dem, ikke har fortjent bedre. Det er meget trist.

    Men ideen med casting er ikke det samme som at sige, at udstiller medarbejderne som hjernedøde, synes jeg ikke. Det burde bare være blevet lavet på et prof niveau.

  10. Er der nogen af ovenstående ‘debattører’ der har TV2 Zulu i TV-pakken?

    Er der derudover nogen som kan genkende det dér med, at det er træls når en kampagne bliver bedømt på 1. fase?

    Den unge ‘debattør’ her synes de er sjove, og er glad for at produkterne ikke rulles ud i super-sælger-format, men med en humoristisk distance. Jeg vidste ikke at Stofa var andet end bredbånd og at de også tilbød indhold via WebTV og i øvrigt også var et mobil-selskab. Det ved jeg nu.

  11. Jeg synes de er super sjove. Har frivilligt set dem flere gange – Charter er skøn.
    MEN MEN folket har talt på Facebook. Reaktionen er voldsomt negativ. Sikkert også som følge af at kunderne oplever at Stofa leverer et skodprodukt og skodservice. Tommel ned.

  12. Det her er sørgeligt.

    Først præsterer Henrik, der ellers har en fremragende storhedstid bag sig, at lave en fuldstændig miserabel Swipp-kampagne, der tangerer det ringest eksekverede og mest håbløse gammeldags reklamekommunikation i årevis. Nu topper han det så med den til dato mest pinagtigt elendige tv-kampagne der måske nogensinde er lavet.

    Danmark er et lille middelmådigt gennemsnitsland nogle gange – se bare hvor meget dygtigere svenskerne er (nej, det kan der SLET ikke herske tvivl om) og folk går konsekvent til de mindst kreative, uambitiøse og gammeldags bureauer i landet; ja, Kunde & Co og Partners er uden sammenligning de værste / dårligste / mest kedelige bureauer i Danmark – også selvom de formår at overbevise deres kunder (gennem simple statistisktricks) om, at de er dygtige. Det er de ikke – og det er ikke engang en skjult sandhed. Alle ved det. Man henter ikke talent der, man slutter sin karriere der – når man skorter på enhver integritet man tidligere måtte have haft, er helt og aldeles ligeglad med kreativt output og ikke har noget imod at kede sig, ihjel.

  13. @Morten Theil. Som Ogilvy sagde engang noget i stil med, “hvis ikke du kan lave noget som 100% sikkert er sjovt, så lad være”. Ret skal væree ret, Henrik Juul har faktisk lavet noget der er sjovt, og som revyforfatter ville han formentlig blive en af de største. Hvis du nærkigger på detaljerne i de tre tvillinger er der faktisk mange sjove mimik og påfund.

    Nu er reklamefolk, nok ikke de første til at indrømme når de kan lide revy, men der er nok mange der kan lide Revy og som vil indrømme det. Danmark er revyland og bare fordi man ikke vælger en Deer Hunter stjerne i hovedrollen, er det ikke nødvendigvis dårlig reklame.

    I derimod, Bocca, forsøgte bl.a. igennem Bravo Tours at lave sjove reklamer med uforståelige guider. Udover at de var elendigt produceret og elendigt instrueret, var de også indholdsmæssigt tåbelige. Charterkunderne er hamrende ligeglade med om guiden taler det ene eller andet sprog, det ved alle indenfor branchen. At bruge det som en USP er at forføre kunden og selv have bind for øjnene. I mistede dem da også… .

    Charterkunderne går op i om maden var god og vejret godt samt at bureauet ellers holdt hvad de lovede. Det ved du godt efter din tid i Fritidsrejser. De reklamer er nok noget af det dårligste jeg har oplevet. Dårlig rådgivning, men godt solgt hvis I gerne ville fjolle rundt et helt reklamehold i syden.

    Og dig Berit Larsen, hvad skaber du egentlig selv, udover at skabe dig over hvad alle andre præsterer? En midaldrende tekstforfatter, hvis tekster ingen gider læse. Det sidder du så og surer den over i dette forum. Som en slags overdommer der føler sig uretfærdigt behandlet over endnu ikke at være brudt igennem, alt for tæt på pensionsalderen.

    Stofa har iøvrigt altid lavet elendige reklamer og personligt er jeg ikke vild med Revy. Men der er mange gode detaljer her og jeg håber da at målgruppen vil blive underholdt og købe ind efter det.

  14. @Phillip
    Hvilket reklamebureau bruger Bravo Tours?
    Bocca. Ja de var på visit et andet sted, men kom retur fordi, det der blev lavet virkede. Og er det ikke det, det handler om? Om reklamen virker og der ryger varer over disken?
    Der røg ex ikke nogle Swipp over disken. Og jeg tror heller ikke Stofa får flere kunder på denne kampagne.

  15. @Peter Abildgaard
    Jeg havde ikke lige fulgt med i om de var vendt tilbage til elendighederne, men mon ikke det spiller ind at Theil og den Adm. Direktør i Bravo Tours er tidligere kollegaer fra de glade firsere? Sådan må det være, for hvis eneste indsigt er at gæster vil have guider der taler dansk udover med en lille løgn om at Bravo Tours er 100% dansk, er det tid at kigge på produktet.

    Det er ikke guiderne der gør forskellen på hvilket bureau man rejser med, faktisk vil man helst have at de fylder så lidt som muligt. Selv hvis det ikke havde været løgn at Bravo Tours er 100% dansk, havde det ikke virket at fortælle det. Kunderne er hamrende ligeglade. Ryan air slog rekord fra København i 2015, selvom “den danske model” som i dette tilfælde er fagbevægelsen, bruger tocifrede millionbeløb på at bekæmpe dem, rejser selv vores statsminister med dem. Det handler om pris, pris og pris.

    Solen skinner ikke mere på Mallorca med Bravo Tours og guiderne gider ingen høre på.

    Det er fuldkommen spild af penge når man kører på den forfejlede indsigt. Hvis ikke Morten ved det, håber jeg at Stig Elling vil fortælle det. Bemærk at jeg trods alt forklarer hvorfor JEG mener de er dårlige, jeg er ikke flov på hele branchens vegne.

    Personligt synes jeg det er elendigt arbejde Bocca laver for bl.a. Bravo Tours – og nej, jeg har aldrig pitchet på Bravo Tours og jeg har aldrig været kollega med nogen af personerne.

    Nu handlede det sådan set også om hvorvidt Morten Theil havde format til at være overdommer på hele branchens vegne, i forhold til om reklamerne er sjove. Hvorfor bliver han ikke dommer i Vild med dans, eller X-factor? Nåh nej, han kan hverken danse eller synge…

  16. Hej Phillip.
    Jeg er ikke klar over om du har været på Bocca men med den indsigt du åbenbart har til deres arbejde/Morten Theil, så må du have været tæt på.
    Hvis en reklame sælger produkter, gør den så ikke det den skal? Forskellen på Bravo Tours og Stofs reklamerne er netop at den ene sælger, det kommer den anden ikke til.

    jeg er enig i at man nok ikke skal tale på en hel branches vegne, når det så er sagt, så er det Mortens holdning langt langt de fleste deler. Det er noget makværk.

  17. @Peter
    Hvordan kan du vide om det er Boccas forfejlede indsigt der sælger og ikke deres digitale tiltag, katalog, priserne, andet? Og hvordan kan du vide hvor mange rejser Bravo Tours ville have solgt uden der der svenskerracisme? Du ved da ikke om man havde solgt endnu flere rejser.

    Nu har jeg gjort mig den ulejlighed, ret præcist at pege på hvor 100% dansk kampagnen for et Islandsk selskab er noget møg, kan du så ikke fortælle mig hvorfor Stofa kampagnen er noget makværk og hvordan du kan være så sikker på at den ikke sælger? Lige nu sidder du bare og råber ud i luften uden fagligt indhold.

    PS! Jeg kunne aldrig drømme om at arbejde på Bocca, jeg ved bare hvad der rører sig i branchen. Også hvad der ikke rører sig.

  18. @Phillip
    Jeg råber overhovedet ikke.
    Hvordan kan du vide, at det ikke er på grund af reklamerne, at Bravo Tours sælger rejser?

  19. @Peter
    Det kan jeg fordi jeg igennem utallige analyser ved, hvad rejsekunderne handler ud fra.

  20. Kan man så konkludere, at Bravo Tours ville have solgt mange flere rejser, hvis de havde brugt et andet bureau?
    Men hov det gjorde de jo og universerset var et andet… men de solgte færre rejser og destinationerne var/er de samme.