Forrige år vandt det engelske stormagasin Harvey Nichols hele 4-dobbelt Grand Prix for den julede egoist-hyldest ”Sorry I spent it on myself” – lige lovlig flot, mente mange, og der blev buh’et i salen ved det store awardshow.
Måske ligefrem tyveri ved højlys dag? … og bemærk således overgangen til dette års Grand Prix-vinder i Film Lions; Også Harvey Nichols – stadig med Adam&EveDDB som bureau – men i denne film spiller virkelighedens butikstyve ufrivilligt hovedrollerne.
Filmen består af en række klip med tyve ifærd med deres udåd. Men i stedet for at sløre deres identitet er der påklistret animationer – med klassisk tyve-maske.
Grand Prix-vinderen var imidlertid ikke en løftet pegefinger og en advarsel til andre, der ikke kan kende forskel på dit og mit, men derimod en reklame for Harvey Nichols fordelsprogram – ’Love Freebies? Get them legally’.
Film-kategorien er en klassisker i Cannes, omend de 2801 indsendelser var det laveste antal i årevis. Dybden manglede, erkendte juryformand Joe Alexander, men i toppen var de bedste arbejder enestående.
Formel 1-kategorien, Titanium, udstikker vejen for de kommende år. Og frilufts-kæden REI gik – sammen med buerauet Venables Bell & Partners – sine egne veje. Mens de øvrige butikker råber og skriger, når der er Black Friday, lukkede REI biksen – 143 fysiske forretninger samt online-butikken. De 12.000 medarbejdere fik løn – men ikke desto mindre fri, så de kunne gøre dét, de holder allermest af; At være ude i det fri.
Kunderne værdsætter normalt ikke, at en butik holder lukket – men REI fik massiv goodwill for indsatsen.
I Integrated, der tidligere var i kategori med Titanium, gik Grand Prix til Frank Underwood – nærmere bestemt en kampagne for House of Cards-hovedmanden. Netflix og BBH New York spillede elegant med i den igangværende amerikanske valgkamp ved bl.a. at køre en tv-reklame under en af de mest sete politiker-debatter.
https://www.youtube.com/watch?v=FKD-qhVd6iY