Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

En film fra The Guardian bliver hyldet som årets bedste - med en Nike-film på 2. pladsen. Stærkt nordisk islæt på listen, idet norske McCann tager 3. pladsen. Se de tre film her.

Slutningen af et år er sæson for “årets bedste”. Det amerikanske medie Adweek har lagt ud ved at liste årets 10 bedste reklamefilm.

Konkurrencen blev en infight mellem  BBH og Wieden + Kennedy – eller mellem Sir John Hegarthy og Dan Wieden, der optrådte sammen på scenen i Cannes i sommer, hvor de fejrede begge bureauers 30 års jubilæum.

Det blev BBH, der løb med hæderen med en reklamefilm for The Guardian under titlen Three Little Pigs – efterfulgt af Wieden + Kennedys Nike-film, Jogger, hvor mediet konstaterer, at Nike endnu engang har fundet storhed i sine reklamer.

Adweek noterer, at Sir John Hegarty kort efter Cannes solgte resten af BBH til Publicis, så jubilæet også blev hans sidste som bureauets globale kreative chef. Three Little Pigs blev således noget af en svanesang.

Listen rummer ikke den store vinder i Cannes i form af Chipotle, der vandt Grand Prix i både Film og Banded Content.

Adweeks liste rummer et stærkt nordisk islæt, idet McCann Oslos film for flyselskabet Widerøe er placeret på en tredjeplads.

Se hele listen her med Adweeks kommentarer – eller se de tre første film herunder.

https://www.youtube.com/watch?v=fsQaRBh1e9k

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club