For 6. år i træk har Bureaubiz talt point sammen ved de fremmeste af årets awards, og den samlede oversigt kan læses i årets bureaurapport, der netop er udkommet.
Og mens du enten finder rapporten frem fra skrivebordsbunken eller sparer sammen til den, så er her lidt højdepunkter fra listerne:
UncleGrey er ny nr. 1 blandt de prisvindende bureauer. Ikke så overraskende, historisk set, for intet bureau har i oversigtens historie formået at fastholde en førsteplads. Og heller ikke så overraskende, hvis man har fulgt med i Cannes Lions, D&AD, Eurobest, Creative Circle Award og DIA – i alle disse awards formåede UncleGrey, som eneste danske bureau, at markere sig.
UncleGrey overtager førstepladsen efter Hello Monday, der med en beskeden 16. plads på listen har taget sig en awardmæssig smøgpause den seneste sæson.
Også på listen over de seneste fem års prisvindende bureauer er der en ny nr. 1 – også her ligger UncleGrey nu øverst og overtager førstepladsen efter &Co, der er ude af Top3.
UncleGrey og &Co er i øvrigt de eneste bureauer, der to gange har toppet en årsliste – men altså ikke to år i træk.
Også blandt mediabureauerne er der en ny nr. 1 – OMD generobrer førstepladsen fra søsterbureauet PHD.
På listen over de seneste fem års mest prisvindende mediabureauer er OMD så suveræn, at bureauet har flere point end nr. 2 og 3 tilsammen (hhv. Carat og Mediacom).
De mest prisvindende bureauer 2015/16 – Top 3
- 112 point UncleGrey
- 81 point Robert/Boisen & Like-minded
- 60 point Hjaltelin Stahl
De mest prisvindende mediabureauer 2015/16 – Top 3
- 48 point OMD
- 38 point PHD
- 30 point Carat
De seneste 5 års mest prisvindende bureauer – Top 3
- 369,5 point UncleGrey
- 307,5 point Hello Monday
- 304,5 point Robert/Boisen & Like-minded
Priserne i oversigten
I 5 år har Bureaubiz gransket 10 priser – 7 danske og 3 internationale, dækkende både reklame, digital, media og dialog. De internationale priser er dem, der er blandt de mest prestigefyldte og brede – enten i sit felt eller i evnen til at tiltrække danske bureauer.
I Danmark har der været en koncentration af priser, idet DM-prisen nu er en del af Creative Circle Award, og Aurora er del af DIA. Derfor har vi for første gang føjet en ny award til oversigten; D&AD – en pris, der dels står som et fyrtårn blandt kreative, dels er blevet mere international de senere år.
Den årlige bureauanalyse fra Bureaubiz rummer nøgletal for mere end 257 bureauer fordelt på 6 typer: Reklame, Digital, PR, Media, Design og Dialog.
Nøgletallene omfatter: Bruttoavance, Bruttoavance pr. medarbejder, Lønandel, Resultat af primær drift, Primær drift pr. medarbejder, Overskudsgrad og Gennemsnitsløn.
Rapporten udkommer i trykt form og koster 1995 kr. e kskl. moms.
Den kan bestilles ved at maile Finn Graversen på finn@bureaubiz.dk