Af Peter Engholm, journalist
Foto: Istock

121 bureauer fik jury-anerkendelse i awardsæsonen, der sluttede med en aflysning og to udsættelser. Se Top 10 her – inkl. en ny bureautype – og mediabureauernes Top 5.

Trods corona blev 8 af de 9 awards, der indgår i Bureaubiz’ oversigt over de danske bureauers præstationer, afholdt.

Kun – hvis man må bruge ‘kun’ i denne forbindelse – Cannes Lions blev helt aflyst, mens både Creative Circle Award (CCA) og Danish Digital Award (DDA) blev afholdt med måneders udsættelse. CCA blev en nedskaleret hybrid mellem et fysisk og digitalt show, mens DDA udelukkende var et digitalt transmitteret show.

I de afholdte shows var der imidlertid intet nedskaleret i antallet af uddelte priser, og i alt 121 bureauer fik priser – både reklamebureauer, digitalbureauer, mediabureauer, designbureauer, PR-bureauer, dialogbureauer og inhouse-bureauer.

Helt så usædvanligt var året ikke, da det kom til stykket. For &Co blev det mest prisvindende bureau. Ganske som det var tilfældet i 2016-17, 2017-18 og 2018-19.

Bureauet høstede point i 6 af de 8 afholdte awards i oversigten, og blev Årets Bureau i både CCA (bl.a. dobbelt guld for The Lift for Bianco) og True Awards.

Et eksempel på dominansen: Hvis &Co alene havde nøjedes med CCA-shortlister og ingen andre award-point i sæsonen, så havde man stadig været i Top 10. Bureauet fik 28 nomineringer ved dén lejlighed.

Ny bureau-type i Top 10
Virtue fastholder sidste års andenplads og høstede sine point med Carlings (Grand Prix ved Eurobest for adDRESS The Future) og Copenhagen Pride (bl.a. Yellow Pencil i D&AD for Meet Q, The Genderless Voice).

Robert/Boisen leverede endnu en gang en overbevisende indsats ved Advertising Effectiveness Award. Grand Prix’en glippede denne gang, men det blev til hele tre guld – to af dem for samme kunde; Sydbank.

Hjaltelin Stahl fik 4. plads, men en 1. plads i award-diversitet: Bureauet høstede point i 7 af de 8 awards i oversigten. Kun Echo Awards var pointløs. I den anden ende nøjedes Hello Monday med en enkelt award – og høstede således alle sine point i CCA.

Bemærk i øvrigt en ny bureau-type i Top 10: Et inhouse-bureau i form af TV 2 Creative. Det er ikke sket før i oversigtens historie. Placeringen kom i hus med ”Alt det vi deler – forbundet”, der med to Yellow Pencils blev dansk topscorer ved D&AD.

Partners og Unicorn er årets boblere
To kampagner bragte i alt fire bureauer på Top 10: Voiceless Women for New Lives blev bl.a. Årets Film ved True Award og vandt 3 guld ved CCA. Uitch Iscratch (produktionshus, javist, men indsendt som bureau) og No Sleep stod bag. Og Closed for maintenance for Visit Faroe Islands, der vandt fire guld ved CCA til Mensch og Sansir.

Hvis de fire bureauer var blevet slået sammen parvis, så ville der have været plads i Top 10 til Wibroe, Duckert & Partners og The Unicorn, som nu ender på hhv. 11. og 12.-pladsen over de mest prisvindende bureauer.

Årets mest prisvindende bureauer

Årets mest prisvindende mediabureauer
Mediabureauerne har deres egen liste, fordi de typisk koncentrerer sig om et færre antal awards. OMD er nok en gang årets mest prisvindende mediabureau, båret frem af især – men ikke udelukkende – to guld ved Rambukken. Ved dén lejlighed vandt IUM også to guld, suppleret med en Grand Prix, men det var ikke nok til en absolut topplacering. Isobar klemte sig ind på andenpladsen via sine mange point ved DDA.

 

Opdateret med rette henvisninger til sidste år og finjustering af point vedr. D&AD.  

Priserne i oversigten er:
Cannes Lions, D&AD, Creative Circle Award, Rambukken, Advertising Effectiveness Award, Danish Digital Award, The True Award, Echo Awards og Eurobest.   

Grundstammen har – for sammenligningens skyld – været den samme, men da Aurora, DM-prisen og Danish Internet Award i perioden enten er fusioneret ind i andre priser eller blevet nedlagt, så har vi tilføjet D&AD og Danish Digital Award. 

I oversigten gives 1 point for en shortliste, 2 point for en bronze, 3 point for en sølv, 5 point for en guld eller for en pris (awards uden guld, sølv og bronze) + 5 point for en Grand Prix eller tilsvarende hovedpris. Cannes Lions og D&AD tæller dobbelt. I håndværkskategorier, hvor en person belønnes, gives det halve antal point til bureauet bag – med undtagelse af CCA, som nu giver bureauet fuld antal point.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club