Her er årets værste reklamer – ifølge Søndagsavisen

Peter Engholm
25@mail.dk

Brancheklip: Topplacering til Dansk Banks omstridte film – desværre på listen over de 10 værste reklamer fra 2012.

Året rinder på hæld – ikke bare i det virkelige liv, men også i reklameland, hvor man for tiden gør status i form af lister over bl.a. de mest sete reklamer, de bedste reklamer og de værste reklamer.

Søndagsavisen tager sig af sidstnævnte kategori – og på en noget subjektiv måde.

Avisen har nemlig – i lighed med sidste år – selv udvalgt 15 kandidater til listen, som YouGov så er gået videre med. 1.016 repræsentativt udvalgte danskere har hver valgt én blandt de ”landsdækkende og ofte viste reklamer”.

Det har så frembragt listen over Årets 10 værste tv-reklamer.

Og selv om Danske Banks kampagne, New Standards, ikke har været længe på banen, så har den gjort så stort – men desværre ikke så positivt indtryk – at den topper listen.

Bankens reklame høster 11 pct. af stemmerne – nok til en førsteplads, men ikke en sikker én af slagsen, idet Waoo fik 10 pct. og Zalando 9 pct. af stemmerne.

Metoden bør tages med et gran salt, idet nr. 15 ganske vist  optræder på en lidet flatterende liste, men jo får så få stemmer, at reklamen næppe nødvendigvis kan kaldes dårlig.

Og sammenligner man med sidste års liste, går Invita, L’easy, Waoo og Føtex igen på Top10 – stabilt niveau i at levere dårlige film, eller et udtryk for, at Søndagsavisen har et horn i siden på annoncørerne?

Årets 10 værste tv-reklamer 2012 – fra Søndagsavisen og YouGov:

  1. Danske Bank
  2. Waoo
  3. Zalando
  4. L’easy
  5. Føtex
  6. SuperBest
  7. Stofa
  8. Invita Køkken
  9. Vivus.dk
  10. Head and shoulders

(Søndagsavisen, p. 4)