Her er branchens største overskud – og underskud

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

To mediabureauer – Dentsu Aegis Network og OMG – står uændret bag branchens to største overskud, mens to digitale og tre reklamebureauer står for de 5 største underskud.

Knap 11 mio. kr. – så meget skulle man præstere i overskud for at komme på Top 10 listen over bureaubranchens største overskud. I den modsatte ende krævede det ikke mere end et minus på 2 mio. for at være blandt de 10 største underskud.

Det fremgår af den årlige bureaurapport fra Bureaubiz, der netop er udkommet.

Mediabureauet Aegis – nu Dentsu Aegis Network – stod uændret for branchens største overskud med et plus på imponerende 35 mio. kr. Også på 2. pladsen er der tale om en genganger – nemlig mediabureauet OMG, som halede lidt ind på Dentsu Aegis Network. Der er dog et godt stykke endnu.

Efter de to øverste pladser er der dog sket en række forskydninger. Magnetix hoppede fra 6. til 3. pladsen, mens Adpeople gik fra 3. til 9. pladsen – men beholdt altså en plads i Top 10 uagtet, at bureauets overskud blev næsten halveret.

Listen tæller tre nye bureauer, hvor specielt &Co på 7. og Hedal Kruse Brohus på 10. pladsen repræsenterer meget markante hop.

I den anden ende af skalaen må Creuna leve med rollen som topscorer på underskud – efterfulgt af McCann, Bates Y&R, Zupa Recommended og Digitas LBi. Der er tale om Creunas koncern-resultat. Koncernen er registreret som et dansk selskab – men placeringen ville ikke blive ændret selvom man holdt sig til Creuna Danmarks resultat.

Underskudslisten rummer også et uvant navn, idet People Group med et underskud på knap 3 mio. kr. er landet på 9. pladsen.

En anden tilgang til overskud og underskud er fremgang og tilbagegang. Procentuelt er det små bureauer som Seligemig (+5170 pct. til +1,054 mio. kr.) og Public (+3925,8 pct. til 1,248 mio. kr.), der brillerer med fire-cifret vækst.

Det er der dog også nogle af de større bureauer, der har kunnet præstere – som f.eks. Radius (+2579,8 pct. til 3,189 mio. kr.), Nørgård Mikkelsen (+1450 pct. til 7,223 mio. kr.) og &Co (+1230,1 pct. til 13,687 mio. kr.).

Sidstnævntes fremgang er så markant, at &Co topper listen over fremgang målt i kroner frem for procent – med RelationshusetGekko og Magnetix på 2. og 3. pladsen.

Hvad angår underskud topper Creuna koncernen når ændringen måles i kroner – efterfulgt af Zupa Recommended og Digitas LBi.

Kigger man på overskudsgrad, så er det små bureauer som De Allierede (45,7) og Marginal (44,8) der præsterer den klart højeste. Blandt de store bureauer topper Magnetix med 27,0.

Top 10 overskud

  1. Dentsu Aegis Network +35,037 mio. kr. +3,0 pct.
  2. OMG +23,001 mio. kr. +10,7 pct.
  3. Magnetix +22,136 mio. kr. +59,7 pct.
  4. Wunderman +19,148 mio. kr. +20,5 pct.
  5. GroupM 17,147 mio. kr. +26,9 pct.
  6. enVision +16,235 mio. kr. +10,1 pct.
  7. &Co +13,687 mio. kr. +1230,1 pct.
  8. Kunde & Co +13,050 mio. kr. +43,9 pct.
  9. Adpeople +11,381 mio. kr. -45,0 pct.
  10. Hedal Kruse Brohus +10,736 mio. kr. +215,8 pct.

Top 10 underskud

  1. Creuna -14,367 mio. kr., (+11,12 mio. året før)
  2. McCann -11,666 mio. kr. -221,5 pct.
  3. Bates Y&R -11,262 mio. kr. (+0,794 mio. året før)
  4. Zupa Recommended -10,981 mio. kr. (+6,785 mio. året før)
  5. Digitas LBi -8,312 mio. kr. (+7,556 mio. året før)
  6. TBWA -4,898 mio. kr. (+4,093 mio. året før)
  7. MSL Group .3,185 mio. kr. (+2,87 mio. året før)
  8. Saatchi & Saatchi -3,037 mio. kr. +38,6 pct.
  9. People Group -2,902 mio. kr. (+1,753 mio. året før)
  10. Burson Marsteller -1,941 mio. kr. (+3,41 mio. året før)


Bureaubiz’ årlige rapport rummer en lang række nøgletal for 221 bureauer fordelt på 6 forskellige bureautyper:

  • 109 reklamebureauer
  • 53 digitale bureauer
  • 31 PR-bureauer
  • 6 dialogbureauer
  • 16 designbureauer
  • 6 mediabureau-grupper. Desuden er der nøgletal for 13 datterbureauer under de 6 grupper.

Der er tale om en trykt rapport, der koster 1895 kr. ex moms. Ønsker man ekstra eksemplarer kan man få op til 5 ekstra for en samlet merpris på 500 kr.

Rapporten kan bestilles ved at maile til Finn Graversen på fg@kabelmail.dk