Her er bureauerne bag årets 20 mest effektive kampagner

Peter Engholm
25@mail.dk

22 bureauer – fra de yngste talenter til de tungeste kræfter – er sammen med 19 annoncører shortlistet ved AEA 2016. Se både shortlisten og bureaulisten her.

Opdateret. OMD topper med seks arbejder shortlisten ved årets Advertising Effectiveness Award (AEA) – herefter følger en håndfuld bureauer, der hver har fået to arbejder nomineret.

Kreativitet & Kommunikation har med denne award siden 2000 fokuseret på kampagnernes konkrete økonomiske afkast, og AEA anses for at være den tungeste markedsføringspris herhjemme.

Og både mediabureauer som OMD, PHD og Mediacom, og reklamebureauer som Hjaltelin Stahl, &Co, Partners, Envision og Robert/Boisen har en vis øvelse i at løfte opgaven – og priserne. Alle de nævnte bureauer vandt priser sidste år og er nomineret i år.

Men selv om prisen vejer tungt, kan kreatørerne godt være nye i faget. Her tænker vi ikke på det dobbelt-nominerede mediabureau Orchestra, der trods sin relativt unge alder rummer garvede kræfter – men derimod på React Talenterne i Konstellation & Republicas kreative hub, der med sit gækkebrev for SuperBrugsen har formået at blande sig i det stærke felt.

Annoncørfeltet i AEA er typisk strukket maksimalt ud, men i år formår PostNord at markere sig med to arbejder, hhv. Ønskeskyen og Fashion Case.

KreaKom afholder awardshowet sammen med Youtube, Post Danmark og TV2, og det finder i år sted torsdag den 24. november i Børssalen, Børsen, i København.

AEA 2016 – bureauliste

  • 6 OMD
  • 2 Wibroe, Duckert & Parters
  • 2 PHD
  • 2 Hjaltelin Stahl
  • 2 &Co
  • 2 Orchestra
  • 1 Mensch
  • 1 Marvelous
  • 1 UncleGrey
  • 1 Resolution Media Danmark
  • 1 DDB Copenhagen
  • 1 We Love People
  • 1 Umwelt
  • 1 Sunrise
  • 1 Brandhouse
  • 1 Mediacom
  • 1 Robert/Boisen & Like-minded
  • 1 React by Konstellation & Republica
  • 1 Envision
  • 1 Bates Y&R
  • 1 Mindshare
  • 1 BeOn

AEA – shortlisten 2016

  • Momondo

    Momondo presents – The DNA Journey

    &Co

    BeOn
  • Tuborg

    Tuborg Ølotteri

    Wibroe, Duckert & Partners

    PHD
  • Go’on Gruppen A/S

    Go’on holder de lokale kørende – en sag der giver salg

    envision

    Orchestra
  • Djøf

    Djøf Studiestart 2015

    Marvelous
  • Landbrug & Fødevarer

    Beercykling – Simpelthen en pissegod idé

    Mensch
  • Toms Gruppen A/S

    Toms – Husk hyggen

    OMD

    Wibroe, Duckert & Partners
  • SuperBrugsen

    Gækkebrevet

    React by Konstellation & Republica

    OMD
  • Bolia.com

    No One Lives Like You – Selling sofas in a financial meltdown

    UncleGrey
  • Spies

    Did it for Denmark, Mom and Spies

    Robert/Boisen & Like-Minded
  • Louis Nielsen

    Flere gik til Louis Nielsen i 2015

    OMD
  • Interflora Danmark

    Sex sælger, men store følelser sælger bedre

    Brandhouse

    MediaCom
  • Faxe Kondi Booster

    Episk comeback til Faxe Kondi Booster – Ny platform og nye markedsandele

    Bates Y&R

    Mindshare
  • PostNord

    Postnord Fashion Case

    Hjaltelin Stahl Direct
  • McDonald’s Danmark

    Sådan styrkede McDonald’s relationen til Millennials og vækstede bundlinjen

    OMD Danmark / Resolution Media Danmark

    DDB Copenhagen
  • Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden

    Nederen er kærlighed

    & Co

    Orchestra
  • PostNord

    Ønskeskyen

    Hjaltelin Stahl

    OMD
  • Dagrofa

    Dagrofas største private label succes

    Sunrise Reklamebureau A/S
  • AIDS-Fondet

    Når jeg bliver voksen vil jeg ha’ HIV – så slipper jeg for at få en kæreste

    PHD Copenhagen
  • G4S A/S

    G4S stjæler markedsandele

    Umwelt A/S
  • DTU – Danmarks Tekniske Universitet

    Rekrutteringskampagne

    We Love People

    OMD