Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Anders Rene Jensen fra Rema1000 blev kåret som årets CMO. Men samtidig blev der sat fokus på marketings rolle i virksomhederne.

Det var en discount mand, der løb med sejren i konkurrencen om at blive Årets CMO. Men konferencen rummede også et mere principielt budskab om marketings rolle.

Årets CMO blev indkøbs- og marketingdirektør Anders Rene Jensen fra Rema1000, som vandt ud af et finalefelt på fem marketingdirektører (se listen nederst).

Juryen med Berlingskes koncernchef Lisbeth Knudsen i front fremhævede Anders Rene Jensens klare kommunikation om at skabe ’discount med holdning’ samtidig med, at han har formået at gøre Rema 1000 til en voksende discountkæde.

Og netop det at der mangler fokus på CMO’s rolle i virksomheden var budskabet hos den første taler ved konferencen i går, der var arrangeret af Berlingske, SAS Institute og reklamebureauet AdPeople.

CEO i Coloplast, Lars Rasmussen, fortalte, at Coloplast er gået fra en udelukkende  btb-marketingmodel til en btc-model, hvor marketingdirektøren har fået en større rolle og ansvar for bl.a. produktinnovation, fordi marketing har en tæt kontakt til slutbrugeren. Desuden bliver marketing målt på evnen til at generere salgs-leads samt øge kundernes livstidsværdi.

Når AdPeople går ind som medarrangør af ’Årets CMO’ er det også for at sætte fokus på CMO’ens rolle, som er en af de mest udfordrede i dag, men også fordi AdPeople mener, at det er bureauernes opgave at støtte op om CMO’ens rolle, siger AdPeoples nyansatte strategidirektør, Kim Plesner-Jacobsen:

“Rollen som CMO bliver stadig ikke altid betragtet helt seriøst af direktionerne rundt omkring, selvom det er CMO’en, der skal tilføre fornyet værdi til virksomhederne – især i disse år, hvor markedet er dykket finansielt. Direktionen skal væk fra at se marketing som et omkostningscenter, men mere som en nyskabende værdifunktion på tværs af virksomheden.”

Kim Plesner-Jacobsen mener endvidere, at det er bureauernes rolle at støtte op omkring CMO’ens opgaver og støtte i at gøre resultaterne målbare og dermed synlige i direktionen:

”Lige som konsulentfirmaerne støtter CEO’en med de strategiske opgaver, skal vi som bureau både være med til at sætte fokus på CMO’ens rolle samt hjælpe til med at skabe målbare resultater. Bureauerne skal gå fra at være et serviceorgan på kampagner til at levere forretningsmæssig værdi.”

Der var udvalgt 140 kandidater til Årets CMO som derefter blev skåret ned til fem kandidater. Udover Anders Rene Jensen var der tale om:

  • Pernille Stokholm, marketing- og kommunikationschef PwC,
  • Peter Ankerstjerne, Group Marketing Director ISS,
  • Thomas Meng, marketing directorTop-Toy,
  • Jeff Salter, kommerciel direktør, Superbrugsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club