Værs’go – Danmarks bedste PR-bureau til overskud

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Få bureauer evner at have en overskudsgrad over 50 – og i særdeleshed når det ikke er et helt lille bureau.

Help PR & Kommunikation er ikke Danmarks største – og vil heller ikke være i toppen, når det gælder vækst i 2015 – men når det gælder evnen til at tjene penge, så ligger man i front.

Sådan var det også i 2014, hvor man evnede at udkomme med en overskudsgrad på over 50. Men det er lykkedes at toppe den i 2015. Et overskud på 11 mio. kr. ud af en bruttoavance på under 20 mio. er sjældent set i bureaubranchen.

Bureauets ejer, Mads Byder taler om et hårdt år – men ikke nødvendigvis blot på grund af travlhed.

”Vi begyndte en omstrukturering for at bevare små, agile teams samt få flere nye folk ombord og sagde farvel til andre, og det har ikke kun været en dans på roser,” siger Mads Byder og fortsætter:

”Vi er på plads nu, eller det vil sige, så meget på plads man nu skal være. For i det nye mediebillede og med rådgivning af en lang række CEOs og virksomheder, skal man aldrig være helt på plads. Det tillader hastigheden simpelthen ikke. Vi skal som et bureau helt tæt på kunden være i stand til at sadle om fra uge til uge.”

Omkring travlheden generelt siger Mads Byder, at nøglen handler om at være fokuseret på aktiviteter, der giver indtjening – frem f.eks pitches.

”Så ja, vi har travlt – men på den gode måde,” siger Mads Byder.

Han fremhæver desuden bureauets fokus på at agere fleksibelt i forhold til timing og muligheder frem for at arbejde efter faste planer som en af årsagerne til, at man har haft vækst i 11 år nu.

”Vi har for længst accepteret, at man ikke nødvendigvis skal sælge et langt forløb ind som bureau i 2016. Virksomhederne kan rigtig meget selv. Vi bliver oftere og oftere spurgt ind til grundfortællinger, og så blander vi os ikke i, hvilke kanaler der benyttes efterfølgende. Man kan jo heller ikke være god til det hele,” siger Mads Byder og fortsætter:

”Det er også et af de områder, som jeg vil arbejde for som ny i PR-branchens bestyrelse. Branchesamarbejde. Der er så mange seje PR-bureauer i Danmark, og vi kan noget, som vores kollegaer inden for medie og reklame ikke kan. Og inden for PR, kommunikation og PA kan vi PR-bureauer noget forskelligt. Nogle er gode til det ene, andre til noget andet. Jeg tror, at vi kommer længst ved at bruge hinanden, give leads til hinanden og kende vores spidskompetencer hver især.”

Nøgletal for Help PR & Kommunikation

  • Bruttoavance 19,287 mio. kr. +3,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,753 mio. kr. -6,2 pct.
  • Lønandel 36,9 (37,2)
  • Resultat af primær drift +11,154 mio. kr. +13,4 pct.