Her er Danmarks bedste reklamefilm

Peter Engholm
25@mail.dk

The True Award hyldede årets bedste film med i alt 9 priser. Aftenens store vinder sviner folk til, og en kreativ kunde har formået at håndplukke gode håndværkere. Bedste kampagne kom fra en kendt dagligvarekæde.

Der var udsolgt til The True Award, der fredag aften blev uddelt i rustikke omgivelser i Lokomotivværkstedet i København. De mange mennesker fik serveret Danmarks bedste reklamefilm af den rutinerede award-konferencier, Anders Lund Madsen – og den gode stemning blev på ingen måde slået i stykker af, at vinderne talte film, der var belønnet ved tidligere lejligheder.

Aftenens store vinder blev Call Me og ”Tal ordentligt. Det smitter” – fra det freelance-baserede bureau Jangaard, Mark & Ko. For to uger siden blev det til Involveringsprisen ved årets Rambuk, og ved True Award fik den ikke én, men hele to priser: Bedste Film og Publikumsprisen 2012.

Trygs marketingdirektør, Steffen Lundgren Kristensen, begrundede vinderfilmen med, at Call Me og selskabets samarbejdspartnere har gjort verden en lille smule bedre:

”Aftens vinderfilm sviner folk til: ”Dumme svin, Møg kælling, Kæmpe idiot.” En fængende start, og vi slår hjernen til, tænker efter – og bliver berørte. Et selskab, der lever af at sælge mobiltelefoni, har udviklet et kampagnegreb, der tager fat om bollerne på et udtalt samfundsproblem: At vi taler fucking grimt til hinanden. Det skal vi holde op med. Nu. Call Me har følt en forpligtigelse til at bidrage til fællesskabet, og vi elsker et brand med mod, med karakter. Vi vælger mærker, som vi vælger vores venner – efter deres personlighed, og det er cool at turde vise kulør. Og Call me fremstår særdeles farvestærk.”

Også aftenens to øvrige filmvindere er award-vante: Netto og Brandhouse-kampagnen ”Det er hårdt at tjene penge” blev ved Creative Circle Award belønnet, som den eneste, i kategorien Film-serier. Dengang blev til en bronze. Ved True Award fik den prisen for ”Bedste Filmkampagne”.

“Jeg har nu kun 35 sekunder tilbage af min motivering – og jeg kan på denne tid umuligt være så virkningsfuld, som Netto-kampagnen er med sine 30 sekunnder. Film, der rummer brandets kultur og eksistensberettigelse så enkelt – og med en næsten magisk troværdighed,” lød begrundelsen fra jurymedlem Frederik Preisler, kreativ direktør på Mensch.

Only og UncleGrey fik guldløve og to sølvløver i Cannes, men virkede ikke mindre glade for prisen for ”Bedste online film”.

Ud af 5 håndværkspriser de 3 til Han Kjøbenhavn. En af mode-mærkets to stiftere er Jannik Davidsen, der indtil for nylig var ADer på DDB – og den kreative bagmand må siges at have valgt sine samarbejdspartnere med omhu, idet det blev til priser for hhv. bedste sounddesign, foto og klip.

Bedste instruktør blev Michael Toft for Nupo-filmen Eric, hvor Bates Y&R var bureau.

Årets mest nominerede bureau, Public – i samarbejde med RelationshusetGekko, fik ikke vekslet 4 film-shortlister og 6 håndværks-shortlister til priser, men fik en værdig trøstpræmie med titlen Årets Bureau. True Award giver point på en anden måde, og derfor er der forskel på Bureaubiz’ liste og dem, der er blevet kåret som Årets bureau, Årets annoncør og Årets producent.

 The True Award 2012 – bureauliste

Bureaubiz giver 1 point for en shortliste og 5 point for en pris. Håndværkskategorier er i lige så høj grad person- som bureaurelaterede, og derfor halveres pointværdien i regnskabet.

  •  11,5 Jangaard Mark & Ko
  • 10,5   Han Kjøbenhavn
  • 8    Brandhouse
  • 7    Uncle Grey
  • 7    Public – inkl. med RelationshusetGekko
  • 5,5 Bates Y&R
  • 3    BBDO
  • 3    Co+Høgh
  • 3 Envision
  • 3    Sunrise
  • 2    Hjaltelin Stahl Gruppen
  • 2    Midttrafik Kommunikation + Thomas Falkenberg
  • 1,5 Reklamebureauet TyveTi
  • 1,5 Lego CMA
  • 1    Adtention
  • 1    Advance
  • 1    McCann Copenhagen
  • 1    DDB
  • 0,5 Dyhr.Hagen

The True Award 2012 – producenter

  • 11,5 Jangaard Mark & Ko
  • 11,5 Spoiled Productions – inkl. m. Douglas Entertainment
  • 11   Treshow Filmproduction
  • 7     Public / Sandra Heavey
  • 6,5  M2Film
  • 6     North Kingdom / Camp David
  • 5,5  Co+Høgh
  • 4,5  Bates Y&R
  • 3,5  Bacon
  • 2     Pegasus / Roadmap Institute
  • 2     Creative Republic
  • 1     McCann Copenhagen
  • 1     Moland Film Company
  • 1     Advance
  • 0,5  Dyhr.Hagen

 The True Award – samlet vinderliste

 BEDSTE FILM

 BEDSTE FILMKAMPAGNE

 BEDSTE ONLINE FILM

  PUBLIKUMSPRISEN 2012

  BEDSTE VISUAL EFFECTS / 3D

  • Titel: 3 mobil – Frisbee
  • Annoncør: Hi3G
  • Bureau: Co+Høgh
  • Producent: Co+Høgh
  • Special Effects: Reset Film

 BEDSTE SOUNDDESIGN

  • http://vimeo.com/44459441
  • Titel: Han Kjøbenhavn AW12
  • Annoncør: Han Kjøbenhavn
  • Bureau: Han Kjøbenhavn
  • Producent: Spoiled Productions
  • Lydtekniker: Martin Dirkov
  • Komponist: Martin Dirkov

 BEDSTE FOTO

  • http://vimeo.com/44459441
  • Titel: Han Kjøbenhavn AW12
  • Annoncør: Han Kjøbenhavn
  • Bureau: Han Kjøbenhavn
  • Producent: Spoiled Productions
  • Fotograf: Niels Thastum

  BEDSTE KLIP

  • http://vimeo.com/44459441
  • Titel: Han Kjøbenhavn AW12
  • Annoncør: Han Kjøbenhavn
  • Bureau: Han Kjøbenhavn
  • Producent: Spoiled Productions
  • Klipper: Anders Albjerg

  BEDSTE INSTRUKTION

ÅRETS BUREAU 2012

Public / RelationshusetGekko

  ÅRETS ANNONCØR 2012

Forsvarets Uddannelser

  ÅRETS FILMPRODUCENT 2012

M2Film