Teamet fra Saatchi & Saatchi ankom på spektakulær vis for sent til sommerens Cannes Lion – for sent til at modtage deres guldløve i Radio-kategorien for Sprite. Men selv om guldet i første omgang ikke nåede med hjem, så tæller hæderen naturligvis med, når Creative Circle for blot anden gang nogensinde offentliggør sin Top 50-liste over Danmarks mest vindende kreative inden for reklame.
Listen er udarbejdet på baggrund af de seneste fem års resultater i Creative Circle Award, True Award, Cannes, D&AD, The One Show, Epica og Eurobest.
Selv om Simon Wooller, kreativ direktør i Saatchi & Saatchi, missede scenen dén aften i Grande Auditorium i Cannes, så nåede han det så mange andre gange ved andre awards i løbet 2008, at den australsk-fødte ADer er Danmarks mest vindende kreative. Sidste år var han nr. to efter Per Pedersen, der i år har overtaget andenpladsen.
Herefter følger de to øvrige fra Guld-holdet i Cannes, Lasse Hinke og Rasmus Petersen, som sidste år var hhv. nr. 11 og 12 på Top 50.
De 20 øverste på listen ligger i store træk stille – eller rettere: Rører så meget på sig ved de kreative priser, at langt størstedelen fastholder deres topplaceringer. Michael Paterson og Jesper Hansen, begge Uncle Grey, spurter ca. 20 pladser frem i forhold til 2008-listen, mens de tidligere Propaganda McCann-partnere Frederik Preisler og Tobias Rosenberg er dumpet lidt ned – og ud af Top 20 – fra sidste års hhv. 10. og 16. plads.
Ikke dermed antydet, at Preisler og Rosenberg er blevet mindre kreative det seneste års tid. Eller for den sags skyld, at listen nødvendigvis repræsenterer “De 50 Mest Kreative”, som den blev kaldt sidste år.
Som modtræk bragte Bureaubiz på Børsen.dk sidste år en ganske uautoriseret og subjektiv liste over “De næstmest kreative” – en flok top-kreative, der bare ikke var på Top 50. Det skete for at understrege, at kreativitet ikke behøver at måles alene i den aktuelle prishøst.
Masser af kreative på danske bureauer leverer godt relevant kreativt arbejde for deres kunder, uden at det dermed er egnet til at vinde en statuette. Ideen i sig selv skal være inspirerende for andre. Eller også deltager de ikke i awards, eller har en rolle på bureauet, der gør, at deres navn ikke optræder på indsendte arbejder.
“Formålet med listen over Danmarks mest vindende kreative inden for reklame er at identificere jurylisten til årets Creative Circle Award. Vi er fløjtende ligeglade med, hvem der er hvor på listen, men derimod interesseret i det gode stykke arbejde. Det væsentlige med Creative Circle Award er at inspirere og motivere hinanden – og flytte kunder gennem et enestående kreativt arbejde,” siger David Asmussen, bestyrelsesmedlem i Creative Circle.
En anden tilgang til listen er mere kønspolitisk: Top 20 har ikke én kvinde med, og Top 50 tæller blot 3 kvinder – mod 4 sidste år, hvor Bureaubiz nævnte dette forhold på Børsen.dk. I dagens udgave af Børsen MedieMarked er det denne vinkel, der ledsager listen.
Danmarks mest vindende kreative inden for reklame
- Simon Wooller, Saatchi & Saatchi
- Per Pedersen, Uncle Grey
- Rasmus Petersen, Saatchi & Saatchi
- Lasse Bækbo Hinke, Saatchi & Saatchi
- Thomas Falkenberg, Aarhuskontoret
- Michael Paterson, Uncle Grey
- Jesper Hansen, Uncle Grey
- Rasmus Gottliebsen, Robert/Boisen & Like-minded
- Ulrik Feldskov Juul, Recommended
- Jonas Nørregaard, Aarhuskontoret
- Anders Tranæs, Aarhuskontoret
- Thomas Hoffmann, & Co.
- Robert Cerkez, & Co.
- Silas Jansson, Saatchi & Saatchi
- Cliff Kagawa Holm, Saatchi & Saatchi
- Martin Storgaard, & Co.
- Rasmus Dunvad, Aarhuskontoret
- Michael Robert, Robert/Boisen & Like-minded
- Andrew Smart, The Aid Agency
- Kristian Eilertsen, Saatchi & Saatchi
- Tobias Rosenberg, Kommunikationsbureauet København
- Frederik Preisler, Mensch
- Lone Rasmussen, freelance
- Jon Goldtsche, Bocca
- Carsten Schiott, BBDO
- Jan Pedersen, M2 Filmproduktion
- Peter Hansen, & Co.
- Thomas Fabricius, & Co.
- Nicolai Stahl, Hjaltelin, Stahl & Co.
- Ulrik Michelsen, BBDO
- Simon Engstrøm, freelance
- Rune Petersen, WDP
- Thorkild Bjerre Larsen, ZUPA
- Signe Skovgård Bahrt, freelance
- Michael Nyrop, Bark Copenhagen
- Jesper J. Hansen, Bark Copenhagen
- Jesper Isholm, possible
- Mads Ohrt, BBDO
- Søren Grønborg, Brandhouse
- Morten Kjær, Robert/Boisen & Like-minded
- Rasmus Moltke, WDP
- Ole Caspersen, & Co.
- Peter Dinesen, Mensch
- Claus Collstrup, Ogilvy & Mather
- Anders Møller, freelance
- Mikkel Krøijer, Uncle Grey
- Peter Boye, WDP
- Lone Tvedergaard Bach, & Co.
- Thomas Torp, Grey København
- Mikkel Jangaard, Win Win Agency