Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

9 bureauer fordelt på 3 størrelsesgrupper topper listerne over branchens højeste bruttoavance pr. medarbejder i årets nøgletalsanalyse.

Bureaubranchens produktivitet udtrykt gennem nøgletallet bruttoavance pr. medarbejder har ikke udviklet sig nævneværdigt igennem de sidste 10-15 år.

I 2007 lå den på ca. 850.000 kr. Den tog et dyk under finanskrisen, hvorefter den kravlede langsomt op igen for at være på samme niveau i 2016.

I den nye nøgletalsanalyse, der indgår i den årlige BureauTrends fra Bureaubiz og MyResearch, lander bruttoavancen pr. medarbejder på ca. 860.000 kr. En spids højere, men slet ikke nok.

Bureaukonsulenten, Henrik Jensen, fra Brandse & Co har lavet et regnestykke, der fortæller at den burde ligge over 1 mio. hvis man skulle have dækning for en årlig inflation på 1,6 pct.

Det er tal, der meget godt illustrerer, hvad tidligere KreaKom-formand, Mona Juul, har konstateret – at kunderne vil have mere for mindre.

Når det er sagt, så er der dog bureauer, der præsterer en meget høj produktivitet.

I nøgletalsanalysen deles bureauerne op i tre størrelsesgrupper: Store (+40 mio. kr. i bruttoavance), mellemstore (20-40 mio) og små (-20 mio. kr.).

Top 3 over de mest produktive bureauer i hver af grupperne ser således ud:

Store

  1. Immeo (dig.) 1.413.271 kr., +6,3 pct.
  2. FFW Gruppen (dig.) 1.340.444 kr., +9,4 pct.
  3. Wunderman (dig.) 1.282.181 kr., +7,2 pct.

Mellemstore

  1. Link Mobility (dig.) 1.926.750 kr., +7,6 pct.
  2. Strømlin (dig.) 1.865.182 kr., +49,0 pct.
  3. Face Media (media) 1.570.666 kr., -10,6 pct.

Små

  1. Kühl & Han (des.) 2.877.500 kr., +105,6 pct.
  2. Point Communications (PR) 2.387.750 kr., -10,9 pct.
  3. Boye & Spellerberg (rekl.) 2.341.626 kr., +1,3 pct.

Som man kan se, så dominerer digitale bureauer listen. 5 ud af de 9 mest produktive bureauer er digitale.

De små bureauers meget høje niveauer er iøvrigt ikke repræsentative for gruppen. Når man kigger på nøgletallene på bureaubranchen delt op efter størrelse uafhængigt af bureautype, så ser tallet således ud:

Store

  • Bruttoavance pr. medarbejder 916.186 kr., -0,5 pct.

Mellemstore

  • Bruttoavance pr. medarbejder 857.694 kr., +0,5 pct.

Små

  • Bruttoavance pr. medarbejder 744.994 kr., -0,8 pct.

 

BureauTrends indeholder Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen, Bureaudirektør trendanalysen, årets gang og de mest prisvindende bureauer. 
Nøgletalsanalysen bygger på 369 bureauer med en samlet bruttoavance på 8,124 mia. kr.
2021-rapporten udkommer medio september, og koster kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.

Sponsorer på rapporten er: Hjaltelin Stahl, Merkle, Omnicom Media Group og Orchestra.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club