Her er de brands, der har fået mest positiv omtale i Danmark

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Trods sine generelle image-problemer, så har Danske Bank faktisk fået væsentlig mere positiv omtale i det seneste år, viser Yougovs buzz-score. Men der er stadig langt til toppen.

‘Bedste brands’ lød overskriften på en pressemeddelelse fra YouGov. Men ved nærmere læsning viser det sig, at grundlaget for konklussionen er en måling af positiv omtale og er det lig med ‘bedste brands’?

Det er det ikke, indrømmer Anne Dannisboe Iversen, research team manager hos YouGov:

“Du kan have en pointe i at det ikke er baseret på bedste image men bedste omtale – men vores kommunikation, som er global, omkring emnet hedder Best Brand, og derfor har vi valgt at bibeholde den formulering.”

Hun foreslår at kalde det bedste buzz i stedet, og på det grundlag topper Lego som virksomheden med den mest positive omtale. Ligesom de var det i 2013 og 2012.

Det er bestemt ikke utænkeligt, at Lego også er Danmarks stærkeste brand, og det er ikke så overraskende. YouGov fremhæver selv nogle virksomheder uden for Top 10 listen. Danske Bank nævnes sammen med Vestas som de ultimative højdespringere på listen over de brands, der har rykket sig mest i forhold til året før.

Det kan forekomme overraskende i lyset af de image-målinger, der for det meste placerer Danske Bank i den tunge ende. Fremgangen i positiv omtale hos ejeren af danskernes foretrukne mobil-betaling ER gået meget frem i buzz-score, men det viser sig, at det ikke har rakt til mere end en placering som nr. 295 mod nr. 319 i 2013. Så der er et stykke vej til toppen.

I år er der flere udenlandske brands med end i 2013. Og Apple, som var ude af top-ti listen sidste år, er kommet tilbage i år. Ligesom, at man kan se, at danskerne har taget de udenlandske streamingtjenester til sig. Netflix er strøget op på en 3. plads og selvom HBO ikke er med på top-ti, er den med på listen over de brands, der har rykket sig mest.

Varemærker med de højeste buzz-scorer i alle kategorier

2014 (2013) Brand 2014
1 (1) Lego 34,2
2 (4) Volkswagen 26,6

3 (38)

Netflix 26,0
4 (7) Rema 1000 24,6
5 (11) Novo Nordisk 23,7
6 (5) Mærsk 22,6
7 (18) Apple 22,2
8 (13) Audi 22,1
9 (17) Lotto 21,3
10 (9) Klasselotteriet 20,8

Varemærker med de største stigninger i buzz-score i alle kategorier

Nr Brand Ændring 2014-2013
1 Danske Bank 15,3
2 Vestas 15,1
3 Netflix 9,3
4 Findus 8,9
5 Ryanair 8,7
6 Bet 365 6,4
7 Ekstra Bladet 6,4
8 PartyPoker 6,1
9 easyJet 5,8
10 HBO Nordic 5,7

Se listen her over kategorierne: Media, Biler, Banker, danske virksomheder

Oplysningerne er indsamlet af YouGov i 2014 for flere end 300 varemærker i Danmark. De er målt efter, hvor ofte danskerne hører positivt om virksomhederne gennem reklame, nyheder, mund-til-mund eller via venner og familie. Dvs. brands med den højeste ’buzz’s-core’.