Styregruppen i The True Award så et behov for at give humoren sin egen kategori i prisuddelingen – og så rigtigt: For den blev topscorer blandt de 336 indsendte arbejder.
”Jeg er ikke overrasket, for humor er i dén grad på fremmarch – som en del af the rise of the ideas, som vi er begyndt at se,” siger Markus Ahlm, kreativ direktør i McCann Stockholm og instruktør på klodens mest prisvindende kampagne i 2020; Moldy Whopper.
Han er – sammen med Clara Prior-Knock, kreativ direktør i UncleGrey – juryleder i True Awards, der denne gang samler to års arbejder, fra 2019-2021.
Én ting er kvantiteten, noget andet er kvaliteten. Og også dén er høj inden for humoren. Shortlisten er den største, årets jury har afleveret, og det forstår jurylederen – der ikke selv havde stemmeret – godt:
”Det er generelt højt håndværk; casting, instruktion og editing – sidstnævnte er, med fokus på timing, centralt i komedie. Dertil kommer, at humoren i filmene er blevet mere international – samtidig med, at de også føles danske, hvilket er et plus,” siger Markus Ahlm.
I alt 11 arbejder er på shortlisten, inkl. en musikvideo, fordelt på 8 forskellige afsendere, 7 forskellige bureauer og 6 forskellige produktionsselskaber.
”Humoren kan være tænkt ind fra begyndelsen. Du kan læse et script og tænke, hvis vi bare filmer det, så bliver det sjovt. Andre gange kræver det den magi, der opstår på settet. Her er faldhøjden større,” siger Markus Ahlm og tilføjer.
”Vi har udelukkende set slutresultaterne, så vi kender ikke forhistorierne – men hvad der til gengæld er tydeligt, er opbygningen. Altså at man har taget sig tiden til the build-up before the pay-off. Både pauserne og dét, der ikke bliver sagt, får plads, og det er stærkt.”
Jurylederen giver sig selv – og andre – dette råd:
”Som kommunikatører kan vi med fordel huske os selv på, at veludført humor er effektiv. Det var ikke budgettets størrelse, men dét, at reklamen fik os til at smile eller grine, som gjorde, at vi huskede den. Og det er ofte præmissen: Hvis jeg underholder dig på relevant vis, så honorerer du mig med din tid.”
Se alle 11 humor-nominerede her og shortlisten her:
THE TRUE HUMOR IN FILM
- 2020 JURY PRESENTATION
Annoncør: Young Director Award
Bureau: Bacon
Producent: Bacon
Producer: Nicholas Perry
Instruktør: Holger Karberg - DEN DEJLIGSTE BOY
Annoncør: Benjamin Hav
Bureau: Sony Music
Producent: Mastodont
Producer: Anne Mette Vestskov
Instruktør: Bertil Vorre - DET ER FEDEST AT BLIVE HJEMME NÅR DU ER SYG
Annoncør: Sundhedsstyrelsen
Bureau: Advice
Producent: Octopuss
Producer: Morten Peglau og Anders Lunde Røge
Art director: Camilla Berlick
Tekstforfatter: Mark Müller
Instruktør: Klaus Spendser - DU ER HELDIGVIS HURTIGT VIDERE
Annoncør: Metroselskabet
Bureau: Hjaltelin Stahl
Producent: Pegasus Production
Producer: Cille Silverwood
Art director: Cecilie Öberg og Sune Overby
Tekstforfatter: Nina Markholt
Instruktør: Peter Harton - ET RENT HJEM
Annoncør: Sundhedsstyrelsen
Bureau: Advice
Producent: Octopuss
Producer: Morten Peglau
Art director: Camilla Berlick
Tekstforfatter: Mark Müller
Instruktør: Klaus Spendser - HJELM HAR ALLE DAGE VÆRET EN GOD IDÉ
Annoncør: Rådet for Sikker Trafik
Bureau: &Co. og NoA
Producent: NewLand
Producer: Sara Samsøe og In-house producer: Filippa Borg Willer
Art director: Ole Hoffmann og Kristoffer Winther Sørensen
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Tore Frandsen - JAGTEN PÅ UNESCO
Annoncør: Steff Houlberg
Bureau: Hjaltelin Stahl
Producent: Pegasus Production
Producer: Cille Silverwood og Sara Grandjean
Art director: Cecilie Öberg
Tekstforfatter: Frederik Wulf og Veronica Sascha
Instruktør: Magnus Millan - ROLLESPIL
Annoncør: Sundhedsstyrelsen
Bureau: Advice
Producent: Octopuss
Producer: Morten Peglau
Art director: Camilla Berlick
Tekstforfatter: Mark Müller
Instruktør: Klaus Spendser - STREAKERS´ PARADISE
Annoncør: TV 2
Bureau: TV 2 CREATIVE
Producent: New Land
Producer: Thor Brammer Jacobsen, Trine Pillay, Tarquin Glass og Charlotte Refslund
Art director: Kasper Dohlmann
Tekstforfatter: Thomas Fabricius
Instruktør: Tore Frandsen - TOUR DE FRANCE
Annoncør: TV 2
Bureau: TV 2 CREATIVE
Producent: TV 2 CREATIVE
Producer: Leonore Skousen
Art director: Sebastian Zamorski og Kasper Dohlmann
Instruktør: Anders Bundgaard - TUBORG SQUASH
Annoncør: Carlsberg Danmark
Bureau: Wibroe, Duckert & Partners
Producent: Bacon
Producer: Mette Jermiin
Art director: Rasmus Petersen
Tekstforfatter: Lasse Hinke
Instruktør: Holger Karberg