Her er de seneste to års sjoveste reklamefilm

Peter Engholm,
journalist

Humor er ny i True Award og debuterer som den største af alle kategorier. Juryleder Markus Ahlm sætter ord på en tendens og på de 11 nominerede. Se listen her.

Styregruppen i The True Award så et behov for at give humoren sin egen kategori i prisuddelingen – og så rigtigt: For den blev topscorer blandt de 336 indsendte arbejder.

”Jeg er ikke overrasket, for humor er i dén grad på fremmarch – som en del af the rise of the ideas, som vi er begyndt at se,” siger Markus Ahlm, kreativ direktør i McCann Stockholm og instruktør på klodens mest prisvindende kampagne i 2020; Moldy Whopper.

Han er – sammen med Clara Prior-Knock, kreativ direktør i UncleGrey – juryleder i True Awards, der denne gang samler to års arbejder, fra 2019-2021.

Én ting er kvantiteten, noget andet er kvaliteten. Og også dén er høj inden for humoren. Shortlisten er den største, årets jury har afleveret, og det forstår jurylederen – der ikke selv havde stemmeret – godt:

”Det er generelt højt håndværk; casting, instruktion og editing – sidstnævnte er, med fokus på timing, centralt i komedie. Dertil kommer, at humoren i filmene er blevet mere international – samtidig med, at de også føles danske, hvilket er et plus,” siger Markus Ahlm.

I alt 11 arbejder er på shortlisten, inkl. en musikvideo, fordelt på 8 forskellige afsendere, 7 forskellige bureauer og 6 forskellige produktionsselskaber.

”Humoren kan være tænkt ind fra begyndelsen. Du kan læse et script og tænke, hvis vi bare filmer det, så bliver det sjovt. Andre gange kræver det den magi, der opstår på settet. Her er faldhøjden større,” siger Markus Ahlm og tilføjer.

”Vi har udelukkende set slutresultaterne, så vi kender ikke forhistorierne – men hvad der til gengæld er tydeligt, er opbygningen. Altså at man har taget sig tiden til the build-up before the pay-off. Både pauserne og dét, der ikke bliver sagt, får plads, og det er stærkt.”

Jurylederen giver sig selv – og andre – dette råd:

”Som kommunikatører kan vi med fordel huske os selv på, at veludført humor er effektiv. Det var ikke budgettets størrelse, men dét, at reklamen fik os til at smile eller grine, som gjorde, at vi huskede den. Og det er ofte præmissen: Hvis jeg underholder dig på relevant vis, så honorerer du mig med din tid.”

Se alle 11 humor-nominerede her og shortlisten her: 

THE TRUE HUMOR IN FILM

  • 2020 JURY PRESENTATION
    Annoncør: Young Director Award
    Bureau: Bacon
    Producent: Bacon
    Producer: Nicholas Perry
    Instruktør: Holger Karberg
  • DEN DEJLIGSTE BOY
    Annoncør: Benjamin Hav
    Bureau: Sony Music
    Producent: Mastodont
    Producer: Anne Mette Vestskov
    Instruktør: Bertil Vorre
  • DET ER FEDEST AT BLIVE HJEMME NÅR DU ER SYG
    Annoncør: Sundhedsstyrelsen
    Bureau: Advice
    Producent: Octopuss
    Producer: Morten Peglau og Anders Lunde Røge
    Art director: Camilla Berlick
    Tekstforfatter: Mark Müller
    Instruktør: Klaus Spendser
  • DU ER HELDIGVIS HURTIGT VIDERE
    Annoncør: Metroselskabet
    Bureau: Hjaltelin Stahl
    Producent: Pegasus Production
    Producer: Cille Silverwood
    Art director: Cecilie Öberg og Sune Overby
    Tekstforfatter: Nina Markholt
    Instruktør: Peter Harton
  • ET RENT HJEM
    Annoncør: Sundhedsstyrelsen
    Bureau: Advice
    Producent: Octopuss
    Producer: Morten Peglau
    Art director: Camilla Berlick
    Tekstforfatter: Mark Müller
    Instruktør: Klaus Spendser
  • HJELM HAR ALLE DAGE VÆRET EN GOD IDÉ
    Annoncør: Rådet for Sikker Trafik
    Bureau: &Co. og NoA
    Producent: NewLand
    Producer: Sara Samsøe og In-house producer: Filippa Borg Willer
    Art director: Ole Hoffmann og Kristoffer Winther Sørensen
    Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
    Instruktør: Tore Frandsen
  • JAGTEN PÅ UNESCO
    Annoncør: Steff Houlberg
    Bureau: Hjaltelin Stahl
    Producent: Pegasus Production
    Producer: Cille Silverwood og Sara Grandjean
    Art director: Cecilie Öberg
    Tekstforfatter: Frederik Wulf og Veronica Sascha
    Instruktør: Magnus Millan
  • ROLLESPIL
    Annoncør: Sundhedsstyrelsen
    Bureau: Advice
    Producent: Octopuss
    Producer: Morten Peglau
    Art director: Camilla Berlick
    Tekstforfatter: Mark Müller
    Instruktør: Klaus Spendser
  • STREAKERS´ PARADISE
    Annoncør: TV 2
    Bureau: TV 2 CREATIVE
    Producent: New Land
    Producer: Thor Brammer Jacobsen, Trine Pillay, Tarquin Glass og Charlotte Refslund
    Art director: Kasper Dohlmann
    Tekstforfatter: Thomas Fabricius
    Instruktør: Tore Frandsen
  • TOUR DE FRANCE
    Annoncør: TV 2
    Bureau: TV 2 CREATIVE
    Producent: TV 2 CREATIVE
    Producer: Leonore Skousen
    Art director: Sebastian Zamorski og Kasper Dohlmann
    Instruktør: Anders Bundgaard
  • TUBORG SQUASH
    Annoncør: Carlsberg Danmark
    Bureau: Wibroe, Duckert & Partners
    Producent: Bacon
    Producer: Mette Jermiin
    Art director: Rasmus Petersen
    Tekstforfatter: Lasse Hinke
    Instruktør: Holger Karberg