Af Peter Engholm, journalist
effie

Fire bureauer leverer hver en direktør til at lede juryerne op til november-premieren på Effie Awards Denmark.

Den hjemlige bureaubranches tungeste pris gennem årtier, AEA fra KreaKom, får sin længe varslede selvstændige afløser den 24. november, når Effie Awards Denmark afholder gallashow.

Som en del af Effie-formatets internationale position vil der fortsat blive kigget grundigt på den dokumentérbare effekt, nu fordelt på hele 21 kategorier. Den kreative idé og eksekvering indgår også i bedømmelsen, og prisen er åben for alle – og ikke kun forbeholdt KreaKom-medlemmer.

De 21 kategorier bliver fordelt på 4 juryer, der får hver sin leder. De fire juryledere er:

  • Ørnulf Johnsen, CEO, &Co.
  • Karina Holm Henriken, CEO, We Love People
  • Kim Boisen, CEO, Robert/Boisen & Like-minded
  • Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Creative Chairman, Grey Group

Jurylederen har ikke stemmeret, men agerer i stedet som moderatorer for juryens diskussioner om indsendelserne.

Karina Holm Henriksen siger:

”Det er fantastisk for Danmark og vores branche, at vi nu får Effie Awards hertil. Det løfter ambitionerne og giver os mulighed for at vise vores høje kreative niveau over for hinanden, for kunderne og for den øvrige omverden. Effie Awards har et bredt og spændende udvalg af kategorier, man kan sende ind i, og jeg er stolt over at være juryformand for sustainability, environmental og social-kategorierne. Det er vigtigt og interessant, at vi i højere grad kan vise kreativiteten og dokumentere effektiviteten inden for netop disse områder.”

Kim Boisen siger:

”Som founder af et bureau, der siden begyndelsen har kæmpet for at sætte fokus på, hvordan kreativitet er en genvej til effekt, er den en stor ære at være juryformand i den første Effie Awards Denmark. Jeg håber på, at prisen år efter år kommer til at inspirere en masse danske virksomheder ved at vise, hvilke fantastiske resultater, man kan opnå ved at tænke ud af boksen, når det gælder markedsføringsstrategi, innovativ medieaktivering og kreativitet.”

Ørnulf Johnsen siger:

”Med Effie melder Danmark sig ind i et internationalt fællesskab som fremmer kundskab om og forståelse for, hvordan kommunikation virker. Det er meget glædeligt, og vil utvivlsomt styrke den kundskabsplatform alle os som arbejder med kommunikationseffektivitet bør have som fælles udgangspunkt.”

Og endelig siger Lars Samuelsen:

”Effies er den internationale standard når det kommer til anerkendelsen af den effekt, som kreativitet kan skabe for virksomheder. Det er glædeligt (og på tide), at vi får den til Danmark. På grund af dens international rækkevidde vil den blive et udstillingsvindue for det fantastiske arbejde som danske bureauer laver for deres partnere og sætte fokus på, hvorledes god og modig kreativitet kan drive vækst og profit.”

Effie Awards Denmark har åbent for indsendelser frem til den 26. august 2022, og der kan indsendes arbejder, som har været indrykket i perioden fra 1. april 2020 til 31. marts 2022. Perioden er forlænget fra ét til to år, da nye Effie-partnerlande må inddrage en toårig periode ved første awardshow. Awardshowet afholdes til november.

Jurymedlemmerne bliver offentliggjort snarest. Læs mere om Effie Awards Denmark her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club