Her er den: Filmen, der ligner Trygs nye film

Peter Engholm
25@mail.dk

Tryg har netop lanceret en ny kampagne, men blandt reklamefolk med langtidshukommelsen i behold mener man ikke, at premierefilmen er ny. Døm selv.

Giver det mening at tale om plank, når vi lever i en globaliseret verden, hvor der dagligt produceres – og deles – 1000vis af nye film og kampagner?

Indsigterne er jo basale, og værktøjerne i mange tilfælde de samme, så det gør kan gøre beskyldninger om plank om muligt endnu hårdere, end de er i forvejen.

Ikke desto mindre er det noget, der har opmærksomhed i bureaubranchen. Som f.eks. i mandags, hvor der var premiere på den nye Tryg-kampagne, og dermed en ny film, der kan ses under denne tekst. Bag filmen står Hjaltelin, Stahl & Co, som forsikringskoncernen valgte som sit nye bureau i foråret.

Men reklamemanden Søren Parup, støttet af Poul Mikkelsen fra Brandhouse, mener i kommentarfeltet til Tryg-artiklerne, at filmen ikke er ny. De linker til en Volvo-reklame, der angiveligt er fra 1989, og som kan ses nederst i artiklen.

”Enten er det plank – og dét er i givet fald pinligt – eller også kender man ikke sin reklamehistorie, og det er i givet fald også pinligt. Filmen har vundet i Cannes og er i Clio Hall of Fame,” siger Søren Parup.

Hos Hjaltelin Stahl & Co udtrykker Nicolai Stahl indledningsvist glæde over, at Tryg-kampagnen bliver bemærket – og at interessen er stor.

”Lad mig sige med det samme, at vi ikke har set Volvo filmen før – jeg tror, at jeg gik i gymnasiet da den blev lavet. Men den vidner vel bare om det, vi vidste i forvejen: At det er en rigtig god og universel indsigt i en fars liv med sin datter – jeg har selv 3 teenagedøtre og 2 svigersønner,” siger Nicolai Stahl.

Han tilføjer:

”Der er 12 toner på klaveret, og jeg tror faktisk sagtens, man kan finde flere film, der bygger på samme indsigt. Det er jo livet i al sin banalitet. Den balancerer på kanten af klicheen, men der er jo en grund til at ting bliver en kliché’. Der er fordi de er sande, og det er vi nok ikke de eneste, der har opdaget.”

Om Tryg-filmen siger han:

”Vores historie bygger på en virkelig hændelse og min gode ven Kristian, der endte med at låne sin Range Rover ud til sin datter og hendes surfervenner, da de var på vej til en weekend i Klitmøller i et yderst skrotnings-modent køretøj.”

Hos Tryg er Steffen Lundgren Kristensen, der er chef for Corporate Identity og Group Marketing, helt enig.

“Vi er glade for vores bureau og for den nye platform. Dette er den første film i en platform, hvor nr. 2 allerede er lavet og hvor der er manuskripter til flere andre. Vi har ønsket at komme bredt ud til vores kunder med historie, der handler om deres hverdag, og at der eksisterer en mere end 20 år gammel film, der ligner, bekræfter for mig, at det er en ganske universel historie, vi har fat i,” siger Steffen Lundgren Kristensen.

https://www.youtube.com/watch?v=blbkmAJgQr8

https://www.youtube.com/watch?v=TKKc5kHLG5k

På den gamle film vises der en tekst om, at indlejring er deaktiveret. Klik på “se på Youtube” – eller se filmen her