Af Peter Engholm 25@mail.dk

For 16. år i træk samler The Gunn Report klodens mest prisbelønnede reklamer, bureauer og annoncører. Forsman & Bodenfors blev det mest vindende. Danmark høstede flere flere point end året før, men falder lidt tilbage. Se 12 Top3-lister her.

Skal vi få det overstået med det samme? The Epic Split fra Volvo Trucks blev i 2014 verdens mest prisbelønnede reklamefilm, og bureauet bag Volvo-reklamerne, Forsman & Bodenfors, blev verdens mest vindende.

Den anerkendte The Gunn Report samler vinderne fra næsten et halvt hundrede globale, regionale og nationale priser – en øvelse, Donald Gunn og co. må siges at have en vis erfaring i, al den stund at de har gjort det siden 1999.

Sverige har ligget i Top25 i alle årene, mens Norge har været i Top25 i mere end seks år. Danmark derimod har blot en enkelt Top25-placering, og den ligger snart mange år tilbage. I 2013 var dansk reklamekreativitet oppe på en 28. plads – den højeste i flere år – men i 2014 faldt nationen ned på en delt 32. plads.

&Co samlede for andet år træk mange point sammen, og blev suppleret af Robert/Boisen og McCann. Faktisk var pointhøsten i 2014 lidt højere end i 2013, men andre lande har oppet sig endnu mere.

Forneden kan ses 12 Top3-lister, der favner både arbejder, bureautyper, kæder, annoncører og instruktører.

Most Awarded Film Commercial in the World in 2014

  1. Volvo Trucks, ‘The Epic Split’, Forsman & Bodenfors (Gothenburg)
  2. Harvey Nichols Christmas, ‘Sorry I Spent It On Myself’, adam&eveDDB (London)
  3. New Zealand Transport Agency, ‘Mistakes’, Clemenger BBDO (Wellington)

Most Awarded Digital Ads in the World in 2014

  1. Honda Internavi, ‘Sound of Honda – Ayrton Senna 1989’, Dentsu (Tokyo)
  2. Volvo Trucks, ‘The Epic Split’, Forsman & Bodenfors (Gothenburg)
  3. Volvo Trucks, ‘Live Test Series’, Forsman & Bodenfors (Gothenburg)

Most Awarded Print / Out of Home Ads and Campaigns in the World in 2014

  1. Fiat/Don’t Text And Drive, ‘Letters’ campaign, Leo Burnett Tailor Made (São Paulo)

    = Guinness Draught In A Bottle, ‘Un-Cinq’ campaign, BBDO Proximity (Singapore)

       3.     British Airways, ‘The Magic of Flying’, OgilvyOne Worldwide (London)

Most Awarded All Gunns Blazing in the World in 2014

  1. Volvo Trucks, ‘Live Test Series’, Forsman & Bodenfors (Gothenburg)
  2. ABTO/Brazilian Organisation of Organ Transplant, ‘Bentley Burial’, Leo Burnett Tailor Made (São Paulo)
  3. Honda Internavi, ‘Sound of Honda – Ayrton Senna 1989’, Dentsu (Tokyo)

Most Awarded Campaign Across All Gunn Report Media in 2014

  1. Honda Internavi, ‘Sound of Honda – Ayrton Senna 1989’, Dentsu (Tokyo)
  2. Harvey Nichols Christmas, ‘Sorry I Spent It On Myself’, adam&eveDDB (London)
  3. Volvo Trucks, ‘Live Test Series’, Forsman & Bodenfors (Gothenburg)

Most Awarded Agencies in the World in 2014

  1. Forsman & Bodenfors (Gothenburg)
  2. Dentsu (Tokyo)
  3. adam&eveDDB (London)

Most Awarded Agencies in Digital in the World in 2014

  1. Forsman & Bodenfors (Gothenburg)
  2. Dentsu (Tokyo)
  3. Clemenger BBDO (Sydney & Melbourne)

Most Awarded Networks in the World in 2014

  1. BBDO
  2. DDB
  3. Leo Burnett

Most Awarded Countries in the World 2014

  1. USA
  2. UK
  3. Brazil

    Sverige er nr. 8, Norge er på en delt 23. plads, Danmark en delt 32. plads.

Most Awarded Advertisers in the World in 2014

  1. Volvo
  2. Volkswagen
  3. Honda

Most Awarded Production Companies in the World in 2014

  1. MJZ (Los Angeles, London, New York)
  2. Folke Film (Stockholm)
  3. Outsider (London)

Most Awarded Directors in the World in 2014

  1. Andreas Nilsson (Sweden)
  2. James Rouse (UK)
  3. Steve Ayson (Australia, USA, Italy)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club