Her er efterårets mest prisvindende bureauer

Peter Engholm,
journalist

Halvdelen af sidste efterårs Top10 er skiftet ud, og et bureau gør comeback på toppen i 2022. Se listerne her.

Oversigten over de mest prisvindende danske bureauer har i godt et halvt årti været en ensidig affære, med &Co. som suveræn nr. 1.

Så når &Co. deler førstepladsen som efterårets mest prisvindende bureau er det en artig nyhed. Ligesom det er usædvanligt, at tre bureauer deler tredjepladsen – endda med et fjerde bureau blot et par point efter.

&Co. og Accenture Song er begge efterårets mest prisvindende.

Ved Rambukken var &Co. det mest point-vindende kreative bureau og vandt bl.a. Grand Prix’en med ‘Hjelm har alle dage været en god idé’ for Rådet for Sikker Trafik. Ved The True Award var &Co. topscorer.

Accenture Song var med til at vinde Grand Prix, guld og 5 x bronze ved Eurobest for Ikea-casen Cirkulär, og ved The True Award blev det til guld for Metroselskabet i Humor-kategorien.

Bureauet var også efterårets mest prisvindende i 2020, men da havde &Co. ikke sendte ind til awards i ni måneder. Denne gang er konkurrencen mere lige.

På den delte tredjeplads finder vi:

  • Robert/Boisen, der – med 2 guld (hhv. Tryg Forsikring og Kræftens Bekæmpelse) blev det mest vindende bureau ved Effie Awards Denmark, der afløste Advertising Effectiveness Award. Ved det sidste AEA var Robert/Boisen også det mest vindende bureau.
  • Virtue, der nok engang høstede massiv anerkendelse for Backup Ukraine. I Eurobest fik casen for Polycam og Unesco både dobbelt Grand Prix, dobbelt guld og en Innovation Award.
  • Marketsquare, der har sin væsentlige andel i de flotte resultater ved Eurobest med Cirkulär for Ikea.

Nord DDB vandt Grand Prix og guld ved Eurobest for Chillboards for Corrs Light samt to priser ved Rambukken for McDonald’s. Fornemt, og blot to point fra tredjepladsen.

Ny nr. 1 blandt mediabureauerne
Mediabureauerne har deres egen prisvinderliste, og her har OMD i en årrække været lige så suveræn som &Co. er det blandt de øvrige bureauer.

Men Dentsu X formåede at blive en samlet nr. 1 sidste år, og i dette efterår er bureauet igen på toppen. Både 2020/21 og i dette efterår er det Ikea-arbejde, der vinder bureauets awards. Cirkulär-casens pointhøst var i øvrigt en væsentlig årsag til, at Dentsu X i Europa blev Media Network of the year ved Eurobest.

OMD var point-topscorer ved Rambukken – med priserne for McDonald’s i Mediastrategi (ubesejret i kategorien i fem år) og Effekt – og mest vindende mediabureau ved Effie. Uforandret solidt, men denne gang ikke helt nok til at toppe.

Top10 – Mest prisvindende bureauer, efteråret 2022

  • 62  Accenture Song
  • 62  &Co. / NoA
  • 48  Marketsquare
  • 48  Robert/Boisen & Like-minded
  • 48  Virtue
  • 46  Nord DDB Copenhagen
  • 26  Uncle Grey
  • 25  Produced by
  • 24  TV 2 Creative
  • 21   Wibroe, Duckert & Partners

Top5 – Mest prisvindende mediabureauer, efteråret 2022

  • 43  Dentsu X
  • 39  OMD
  • 22  Orchestra
  • 13  Drum CPH
  •  6  MediaCom

Følgende awards indgår i års-oversigten:

  • Cannes Lions
  • Creative Circle Award
  • D&AD
  • Danish Digital Award
  • Echo Awards
  • Effie Awards Denmark
  • Eurobest 
  • Rambukken
  • The True Award

Grundstammen har – for sammenligningens skyld – i mere end 10 år været den samme, men da Aurora, DM-prisen og Danish Internet Award i perioden enten er fusioneret ind i andre priser eller blevet nedlagt, så har vi tilføjet D&AD og Danish Digital Award. Effie Awards Denmark har afløst Advertising Effectiveness Awards.

I oversigten gives 1 point for en shortliste, 2 point for bronze, 3 point for sølv, 5 point for guld eller for en pris (awards uden guld, sølv og bronze) + 5 point for en Grand Prix eller tilsvarende hovedpris. Cannes Lions og D&AD tæller dobbelt.