Her er efterårets mest prisvindende bureauer

Peter Engholm
25@mail.dk

Kun ét point adskiller to reklamebureauer om at være efterårets mest vindende. Også blandt mediabureauerne er der tæt kamp i toppen. Se Top10 og Top5 her.

&Co brager igennem som efterårets mest prisvindende bureau – men DDB brager ikke meget mindre og er således kun et enkelt point bagefter i tabellen.

Der er flere tilgange til awards: At brede sig over flere eller sætte tungt ind ved færre. DDB har valgt den førstnævnte tilgang, mens &Co i efteråret har valgt sidstnævnte – til at begynde med. For bureauets Christopher Walken-film for Jack & Jones blev lanceret i forrige måned, så indtil videre har indsendelsesmulighederne været beherskede.

Til gengæld var sidste uges Eurobest et så eftertrykketligt triumftog for &Co, at det placerer bureauet øverst på listen, der omfatter seks danske og internationale awards.

Det er efterårs-sæsonen på Bureaubiz’ oversigt over den halve snes awards, som traditionelt har størst dansk deltagelse – en sæson, der afsluttes med Cannes Lions til næste sommer.

De seks awards er Aurora, Echo, Eurobest, Rambuk, True Award og AEA (Advertising Effectiveness Award) – DDB har i øvrigt formået at få point i fire af dem.

I alt 56 bureauer har været nomineret – og mindst halvdelen har vundet awards – ved de nævnte arrangementer. På Top10, efter &Co og DDB, følger den dobbelte prisvinder fra Aurora, Bates, og AEA-specialisten Umwelt.

Til foråret ligger mange point klar, især når Creative Circle Award og DIA uddeles. De to awards har 60-70 kategorier tilsammen. 

På mediabureauernes liste er 13 bureauer noteret, og de har hentet deres point næsten udelukkende ved AEA og Rambukken.

Her topper IUM snært foran OMD – sidstnævnte høstede to priser og en Grand Prix ved AEA, men måtte ved Rambukken nøjes med fem shortlister. Ved Rambukken var IUM i særklasse det mest vindende mediabureau og det næstmest vindende ved AEA. 

De mest prisvindende bureauer – Top 10 efteråret 2013

  • 35    &Co
  • 34    DDB
  • 20    Bates Y&R
  • 20    Umwelt
  • 18    Robert/Boisen & Like-minded
  • 16    Han Kjøbenhavn
  • 15,5 UncleGrey
  • 11,5 Kommunikationsbureauet København
  • 11    McCann Copenhagen
  • 11    Bocca

De mest prisvindende mediabureauer – Top 5 efteråret 2013

  • 34  IUM
  • 32  OMD
  • 20  Vizeum
  • 14  Mindshare
  • 12  PHD

Sådan gives der point:

1 point for en shortliste, 2 point for en bronze, 3 point for en sølv, 5 for en guld, 5 for en pris (altså awards uden guld, sølv og bronze) + 5 point for Grand Prix eller lignende hovedpris. Håndværks-kategorier er i lige så høj grad person- som bureau-relaterede, og derfor halveres pointværdien i bureauregnskabet.