Af Peter Engholm 25@mail.dk

18.000 brugere stemte ved TV 2’s reklamepris Adwars og hyldede de film, der har en tydelig sag. Sunrise og Elretur blev stemt til tops. Se Guldblokken med finalefeltet her.

139 film indsendt af tilsammen 45 bureauer dystede om folkets gunst i TV 2’s store reklamepris, Adwars.

Stor, fordi flere end 18.000 brugere i snit brugte ca. 3 min. på at se og bedømme de indsendte film.

Vinderen blev offentliggjort torsdag aften i Guldblokken lige inden Zulu Awards 2016 – og det blev ‘Fucker med grundvandet’ fra Elretur og Sunrise.

Filmen – der er instrueret af Christoffer Boe, produceret af Circus Alphaville og har Bodil Jørgensen som hovedperson – er en humoristisk kampagne, der skal få danskerne til at holde op med at skade grundvandet ved at smide batterier i skraldespanden.

”Med AdWars har vi igen i år sat fokus på de mest kreative kampagner i branchen – set fra brugernes perspektiv. Bureauerne har virkelig taget konceptet til sig i år, og der har været kamp til stregen. Stort tillykke til Elretur og Sunrise, der jo ud over æren og den flotte kampagne har vundet en kampagne til en værdi af 750.000 kr. til afvikling på tværs af TV 2s platforme,” siger Jacob Fischer-Nielsen, der er chef for TV 2 Kommercielle Partnerskaber.

Brandingeksperten Hanne Feldthus ser et gennemgående træk i finalefeltet:

”Fælles for de fem shortlistede film er, at de tydeligt tager fat om en sag – dog måske kun 4½ film, for Spies leger lidt med purpose-tankegangen. Man kan se finalefeltet som et udtryk for, at situationens alvor har grebet os. Og vi belønner dét, der er meningsfuldt, betydningsfuldt og vigtigt – og har sympati for dem, der gør noget ved det.”

Fucker med grundvandet er ifølge Hanne Feldthus et glimrende eksempel på denne trend:

”Læg så til, at filmen er velcastet, velproduceret og velspillet. Bodil Jørgensen er kultspilleren, som – ved at begå sig i nye miljøer, bl.a. stand-up – er blevet folkelig. Hun er cool, og det plejer at give point i et barometer som dette. Og endelig er budskabet til at forstå. Det er ikke meget udenomsnak,” siger Hanne Feldthus.

Hos det vindende bureau bliver glæden og stoltheden udtrykt således:

”Informationen omkring korrekt deponering af husholdningsbatterier er jo ikke verdens mest sexede budskab. Men det gør ikke sagen mindre relevant og vigtig, og derfor er det selvfølgelig særligt glædeligt for Elretur og for Sunrise, at vi er lykkedes med en kommunikationsindsats med så stor gennemslagskraft og folkelig appel,” siger Jeppe Bo Ebstrup, der er partner på Sunrise.

Han suppleres af Mikkel Wargo, der er senior kreativ på Sunrise:

”Kampagnen er baseret på indsigten om, at en masse danskere smider batterier ud i skraldespanden, fordi man alligevel nok aldrig bliver opdaget. Det gør man så, når man bor sammen med Bodil Jørgensen. Kreativt forstørrede vi taget på fersk gerning-situationen og skruede op for pinlighedsfaktoren.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club