Selv om Danmark geografisk er et lille land, er det ikke nødvendigvis den samme markedsføringsstrategi, man skal bruge i hhv. Jylland og København.
De to jyske restaurantkæder, Bone’s og Flammen, har i hvert fald måtte ændre deres marketingstrategi for at tilpasse sig åbningen af restauranter i København i forhold til i Jylland. Det skriver Børsen.
Restaurant Flammen, der har ni restauranter i provinsen, markedsfører normalt åbningen af en ny restaurant gennem en kombination af lokale radioreklamer og på taxa’er.
Men den strategi mente adm.dir. Elias Tychsen ikke ville virke, da de skulle åbne en restaurant i København tidligere på året.
”I København er der jo ikke en lokalradio, som sådan, der når ud til så mange, og der er så mange taxa’er i København, så det ville nok drukne”, siger han til avisen.
I stedet valgte man onlineannoncering bl.a. gennem Googles displayannoncer. Også placeringen blev anderledes. I Jylland er restauranterne placeret afsides fra bymidten, mens man i København valgte en placering lige ved Tivoli for at øge synligheden.
Bone’s, der har 19 restauranter fordelt i landet, valgte udover som sædvanligt at dele gratis spareribs ud i forbindelse med en restaurantåbning, også at slå sig sammen med en lokal kendis, da man etablerede en restaurant på Amager sidste år.
Bone’s indgik en aftale med bokseren Rudy Markussen, som bl.a. promoverede åbningen af restauranten gennem sit netværk.
Desuden benyttede man sig af netværket Weloveamager.dk, som Rudy Markussen også er involveret i, til at få navnet på restauranten promoveret.
Kommunikationsrådgiver Henrik Byager, siger til avisen, at Bone’s har gjort det rigtige, når man er ukendte i et område:
”i sådan en situation skal man starte helt forfra og se på det nærmest som et nyt land. Det er selvfølgelig mærkeligt , når vi kun er fem mio. mennesker og der kun er 150-200 km derover, men sådan er det.”
Det er ikke kun marketingmæssigt, at der er forskelle. Adm. dir. i Flammen Elias Tychsen, er ligeledes blevet overrasket over efterspørgsel på mad ud af huset.
”Det har overrasket os lidt, at der på Sjælland er et langt større udbud af takeaway. Der er virkelig hård konkurrence,” siger han til avisen.
Kilde: Børsen Mediemarked, p. 8-9.